يکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳ , 22 Dec 2024
جالب است ۰
شرکت کاریار ارقام در سال ۷۸ توسط گروهی از متخصصان سیسکو تاسیس شده است. در طول ۱۵ سال فعالیت ،۷ دپارتمان آموزشی شامل شبکه در خصوص سیسکو و مایکروسافت، امنیت سایبری، دیتا سنتر،مجازی سازی،تلکام ووایرلس،لینوکس و مدیریت IT تشکیل شده است.
منبع : عصر ارتباط

مسئله آموزش همواره یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین موضوعات موجود در کشور بوده است. توجه به فعالیت های همزمان موسسات دولتی و خصوصی در این بخش به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات و رقابت تنگاتنگی که بین موسسات آموزشی دولتی همانند دانشگاه ها و شرکت های خصوصی در این بخش وجود دارد، توجه ما را برانگیخت تا در این خصوص با مازیار گنجه ای مدیر عامل باسابقه شرکت کاریار ارقام و عضو کمیسیون آموزش سازمان نصر تهران به گفتگو بنشینیم و معضلات و مشکلات این حوزه را از دید یک فعال بخش خصوصی بررسی کنیم. متنی که در ادامه می خوانید شرح مصاحبه ما با وی است.

لطفا در ابتدا تاریخچه ای از فعالیت های کاریار ارقام ارائه نمایید. 
شرکت کاریار ارقام در سال ۷۸ توسط گروهی از متخصصان سیسکو تاسیس شده است. فعالیت های آموزشی و فنی شرکت به موازات یکدیگر آغاز شد و آبان ماه ۷۸ شرکت اولین دوره آموزشی سیسکو را درایران برگزار کرد.

باتوجه به نیاز بازار، دپارتمان آموزش خیلی سریع رشد کرد و سعی شد تبلیغات نیز بیشتر در این زمینه انجام شود. در طول ۱۵ سال فعالیت ،۷ دپارتمان آموزشی شامل شبکه در خصوص سیسکو و مایکروسافت، امنیت سایبری، دیتا سنتر که حدود ۸ سال از فعالیت آن می گذرد و روی موضوعات متنوعی چون استانداردسازی مراکزداده تمرکز دارد، مجازی سازی،تلکام ووایرلس،لینوکس و مدیریت IT، تشکیل شده است. 

همچنین به منظورارتقاء سطح کیفی  آموزش و سعی دراستاندارسازی آموزش های بین المللی با اخذ نمایندگی از کمپانی LPI کانادا درزمینه لینوکس واخذ نمایندگی ازشرکت COUNCIL -ECدرزمینه دوره های امنیت ،عضویت درانجمنهای  بین المللی TIA وBicsi جهت استانداردسازی مراکزدیتا تلاش در بروز کردن اطلاعات و پیشرفت فعالیت های کاریار ارقام شده است.

مشکلات ناشی از ورود دانشگاه ها به حوزه آموزش برندها را چطور ارزیابی می نمایید؟

در واقع مسئله اصلی ناهمگونی رقابتی است که بین بخش خصوصی و دانشگاه ها وجود دارد. بخش خصوصی برای پیشرفت باید بتواند در شرایط مساوی رقابت داشته

باشد. استفاده از پتانسیل دانشگاه و فضای دولتی و حذف هزینه هایی چون فضای آموزشی، مالیات و بیمه کارکنان، یکی از نمونه های شرایط نامساوی رقابت است. 

دربیشترکشورهاحوزه دانشگاه مسایل آکادمیک راپیگیری می کند ودوره های اینچنینی که تخصصی-کاربردی  هستند وبه طورمرتب به روزرسانی می شوند را به بخش خصوصی که ذات پویایی دارند وبه دلیل رقابت ملزم به حفظ کیفیت  هستند واگذارمی نمایند. ازطرفی بیشتراین دوره ها به لابراتوارهای مجهزاحتیاج دارند که بخش خصوصی باسیاست های شراکتی با تامین کنندگان تجهیزات ویاسرمایه گذاری های وسیع این امکانات رامهیا می نمایند. 

به طورمثال کاریارارقام دربعضی ازدوره های سیسکو علاوه براستفاده از لابراتوار سخت افزاری، از لابراتوارهای مجهز شرکت های معتبری مانند INE وIPEXPERT  استفاده می کند که این باعث ارتقاء کیفی دانشجویان میشود. 

لطفا اشاره ای داشته باشید به معضلاتی  در حوزه آموزش، که سد راه فعالیت های شرکت های خصوصی شده است.

یکی از مهمترین مسائل نبود متولی مشخص در این حوزه است، در واقع در بخش آموزش تعداد زیادی متولی از جمله وزارت علوم، مرکز آموزش مدیریت دولتی، جهاد دانشگاهی و مخابرات وجود دارد که موجب سردرگمی جهت دریافت مجوز فعالیت و انجام مقدمات مورد نیاز   برای شرکت هایی شده است که تمایل به ورود به این عرصه را دارند. وقتی متولی وجود ندارد آموزشگاه هایی نیز اقدام به فعالیت بدون مجوز می نمایند و دانشجویان را با بهانه نبود متولی معین مجاب می کنند.

به نظر من بهترین مرجع و راهنمای موضوع آموزش صنف است، در صورتی که فعالان بازار هماهنگی مناسبی با صنف داشته باشند بسیاری از مشکلات در این زمینه مرتفع خواهد شد.سازمان نظام صنفی رایانه ای می تواند با هماهنگی ارگان های دولتی از طریق کارشناسان صنف در درجه بندی و رتبه بندی آموزشگاه ها نیز مشارکت داشته باشد. البته مرکز آموزش مدیریت دولتی در حال حاضر اقدام به درجه بندی مدارک و آموزشگاه ها کرده است. 

موضوع دیگری که در این زمینه وجود دارد عدم یکسان سازی قیمت ها است. نبود قیمت های یکسان موجب بهم خوردن تعادل در بازار رقابت در این صنعت می شود. تعدادی از شرکت ها برای جلب مشتری بیشتر اقدام به شکستن قیمت ها می نمایند. این مسئله ممکن است در مدت زمان کوتاه موجب اقبال بیشتر مشتریان به سمت
آن ها و متعاقبا کسب درآمد بیشتر شود اما در طولانی مدت به علت همخوانی نداشتن هزینه ها و درآمد به طور حتم متضرر خواهند شد و ادامه راه برای آنها دشوار خواهد بود و درنتیجه ناچار به کاهش کیفیت خدمات خواهند شد. 

بنابراین لازم است تعرفه های مشخص شده از طریق سازمان نظام صنفی رایانه ای که از طریق کار کارشناسی شده توسط فعالان این حوزه استخراج شده و به تایید هیئت مدیره نیز رسیده است بیشتر مورد توجه همکاران قرار گیرد. اگر تمامی فعالان بازار به صورت هماهنگ در جهت فرهنگ سازی مدارج IT کوشا باشیم می توانیم بازار پررونق تر و پویا تری ایجاد نماییم.

نقش کمیسیون آموزش سازمان نصر تهران در ساماندهی فعالیت هایی آموزشگاه ها چیست؟

در حال حاضر نقش اصلی سازمان، تدوین استانداردها و تعرفه ها و ابلاغ آن به شرکت های فعال است. با این وجود هیچ الزام قانونی و عملی برای اینکه این استانداردها و تعرفه ها توسط این شرکت ها عملی شود وجود ندارد.

نکته دیگر این است که الزام قانونی و اجباری برای عضویت در صنف برای شرکت های فعال در این حوزه وجود ندارد بنابراین وقتی شرکتی عضویت در سازمانی را نمی پذیرد مسلما از استانداردها و قوانین آن نیز تبعیت نخواهد کرد. در واقع ناهماهنگی که در حوزه آموزش فناوری اطلاعات در حال حاضر شاهد آن هستیم تا حدود زیادی متاثر از این امر است.

با وجود اینکه تعرفه های مشخصی در حوزه آموزش تدوین شده است، چرا هنوز قیمت های یکسانی برای خدمات در بین آموزشگاه های خصوصی وجود ندارد؟

کمیسیون آموزش سازمان تعرفه های مشخصی را تعیین کرده است. اما مشکل اصلی عدم توجه مدیران آموزشگاه ها به این تعرفه ها است زیرا علاقه ای به پیوستن به صنف ندارند و ترجیح می دهند به صورت مستقل به فعالیت بپردازند در حالی که تشکل ها و انجمن ها همواره نقش به سزایی در جلب حمایت ها و حل معضلات مشاغل مختلف دارد.

البته شکل دیگری نیز وجودداردکه همکاران فقط عضویت صنف رایدک می کشند ولی به هیچ عنوان تابع نظرات ومقررات صنف نیستند وتعهدی برای آن قايل نمی باشند. تلاش سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز دستیابی به انسجام و جلب حمایت های دولتی در راستای گسترش فعالیت ها و توسعه ی بازار فناوری اطلاعات
است. اما اجرای چنین هدف نیازمند بهره مندی از توان اجرایی است،

در واقع مسئله اصلی نبود بازوی اجرایی، الزام عملی و نیروی نظارتی براجرای تعرفه ها و استاندردهای تدوین شده توسط سازمان است. البته یکی از برنامه های آتی اعضا صنف برقراری ارتباط با مسئولان دولتی در راستای گسترش توان اجرایی و نظارتی سازمان نظام صنفی رایانه ای در خصوص فعالیت های آموزشگاه ها است.کمیسیون آموزش از طریق کار کارشناسی تعرفه ها را استخراج  و تدوین می نماید و این تعرفه ها را در سایت سازمان قرار می دهد و سایت سازمان مرجع تعرفه ها است.

آیا نظارتی از سوی متولیان امر بر اجرای استانداردها توسط آموزشگاه ها وجود دارد؟

مرکز مدیریت آموزش دولتی، استانداردهایی را در خصوص سطح علمی اساتید، مکان آموزشی و الزامات دیگر تدوین کرده است که آموزشگاه ها متناسب با این استانداردها شروع به فعالیت می نمایند. البته در خصوص اجرای استانداردها نیز متولی مشخصی وجود ندارد.

یکی از مهمترین معضلات در حوزه آموزش نبود تعریف معینی از آموزش و محورهای آن در سازمان نظام صنفی رایانه ای و فعالان این بخش است که فعالیت های این کمیسیون را محدود می نماید. در خصوص گسترش فعالیت ها لازم است کمیسیون آموزش در وهله نخست جایگاه واقعی خود در این بخش را بیابد و نقش پر رنگ تری در ارتباط با حل مشکلات و معضلات فعالان صنف داشته باشد، در گام بعدی نیز از طریق مشارکت  و هماهنگی با ارگان های دولتی همچون مجلس و سازمان های مرتبط توان اجرایی و عملی برای الزام فعالان این حوزه در پیروی از قوانین تدوین شده را ایجاد نماید.

اعتبار مدارک آموزشی چگونه مشخص می شود؟

سازوکار مشخصی در این زمینه وجود ندارد، یکی از راه های موجود توجه به رتبه بندی مرکز مدیریت آموزش دولتی است. راه دیگری که وجود دارد توجه به سابقه آموزشی و نتیجه ای است که دانشجویان قبلی دریافت کرده اند. در مورد جذب اساتید نیز استاندارد مشخصی وجود ندارد. آموزشگاه ها با توجه به رزومه ای که استاد مورد نظر ارائه می نماید و با توجه به نوع فعالیت های خود اقدام به جذب استاد می نمایند. و هر سه ماه یکبار لازم است که اطلاعات خود را با شرکت در دوره ها و جلساتی که برگزار می شود به روز نمایند. البته جلسات منظم تیم اساتید ومصاحبه های اولیه اساتید توسط تیم فنی تاثیر بسزایی درموفقیت شرکت های آموزشی دارد.

کد مطلب : 7733
https://aftana.ir/vdcb.fbzurhbzfiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی