جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
جالب است ۰
در جلسه کمیسیون مشورتی زنان کارآفرین همایش ملی کارآفرینی در ICT مطرح شد:

فضای مجازی فرصت های بسیاری برای زنان کارآفرین دارد

گزارش مشروح
با برگزاری چنین همایشی سعی خواهیم کرد تا به بانوان فارغ‏التحصیل دانشگاهی نشان دهیم راه اندازی کسب و کار مستقل، عجیب و دست نیافتنی نیست. به همین دلیل در این جلسه سعی خواهیم کرد تا به بررسی ابعاد این موضوع و ارائه راه حل در این زمینه بپردازیم.
منبع : دبیرخانه همایش ملی کارآفرینی در ICT

جلسه کمیسیون مشورتی زنان کارآفرین حوزه ICT به عنوان دومین جلسه از سلسله جلسات هفتگانه کمیسیون مشورتی همایش ملی کارآفرینی در ICT، به منظور تبیین سیاست های عملیاتی در خصوص محورها و اهداف اصلی این همایش، برگزار شد. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعا"آزاده داننده"، رئیس شورای مرکزی سازمان نصر کشور،"سادینا آبایی"، مدیر عامل شرکت سیمرغ سامانه تهران، "لیلا لاریجانی" عضو هیئت مدیره شرکت گسترش انفورماتیک ایران، "بهناز آریا" مدیر آموزش موسسه کهکشان نور و "فریبا یاراحدی" مدیر برنامه ریزی و ارتباطات همایش کارآفرینی در ICT، به همراه "علیرضا صالحی"، رئیس، "میلاد امیریان فر"، دبیر و "فرزانه دهرویه" مسئول روابط عمومی همایش ملی کارآفرینی در ICT در جلسه کمیسیون مشورتی زنان کارآفرین که در سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور برگزار شد، حضور داشتند.
 
بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه مشورتی، رئیس نخستین همایش ملی کارآفرینی در ICT، این همایش را موقعیت مناسبی برای حضور دانشگاهیان و استارت آپ ها که به تازگی قصد ورود به عرصه کارآفرینی و کسب و کار را دارند دانست و در این باره گفت:یکی از اهداف مهم ما در این همایش، فراهم کردن امکان ارتباط نزدیک نوکارآفرینان با سرمایه گذاران است. از این رو از بانک ها و موسسات مالی نیز برای حضور در این همایش دعوت به عمل آورده ایم.

"علیرضا صالحی" همچنین هدف از برگزاری جلسه کمیسیون مشورتی زنان کارآفرین را بررسی مشکلات و موانع موجود بر سر راه زنان کارآفرین عنوان کرد و گفت:« با برگزاری چنین همایشی سعی خواهیم کرد تا به بانوان فارغ‏التحصیل دانشگاهی نشان دهیم راه اندازی کسب و کار مستقل، عجیب و دست نیافتنی نیست. به همین دلیل در این جلسه سعی خواهیم کرد تا به بررسی ابعاد این موضوع و ارائه راه حل در این زمینه بپردازیم.»

ICT زور بازو نمی خواهد
سادینا آبایی، مدیرعامل شرکت سیمرغ سامانه با بیان اینکه حوزه ICT یک حوزه دانش محور است و زور بازو نمی خواهد گفت:در حوزه ICT تفکیک جنسیتی به مراتب از سایر حوزه ها کمتر است. حتی در بعضی مواقع زن بودن امتیاز هم محسوب می شود. در واقع می توان در این همایش حضور زنان و تفکیک جنسیتی در عرصه ICT را از هر دو جنبه مثبت و منفی مطرح و بررسی کنیم. 

بهناز آریا مدیر موسسه کهکشان نور اتفاقاً حوزه ICT را دارای تفکیک جنسیتی همه جانبه ای دانست و گفت:متاسفانه در اولین قدم که همان آگهی های استخدام است، با تفکیک جنسیتی روبرو هستیم. بعضی مشاغل از همان ابتدا بر آقا بودن همکار تاکید می کنند؛ در بعضی مشاغل دیگر هم بین خانم و آقا با سطح دانش یکسان، به دلایل مختلفی آقا را انتخاب می کنند.

آریا ادامه داد:در واقع خیلی از کارفرمایان چالش ها و دردسرهای کارمندان خانم را بیشتر می دانند و از استخدام آنها سرباز می زنند. این افراد به احتمال خیلی زیاد به بانوانی که بطور مستقل کسب و کاری به راه انداخته اند نیز اعتماد نمی کنند.

لیلا لاریجانی، عضو هیئت مدیره شرکت گسترش انفورماتیک ایران مشکل به انجام نرسیدن ایده ها در بین زنان و مردان را یک امر فراگیر دانست و در این خصوص توضیح داد:« شاید این همایش فرصت مناسبی برای همه جوانان، زنان و مردان باشد تا بتوانند از فضاهای موجود در کشور به نحو احسن استفاده کنند اما نکته مهم فرایندهای بعد از همایش است. آیا تصمیمات بخش خصوصی بر بخش دولتی اثرگذار است؟

نیازمند یک الگوی صحیح در کارآفرینی هستیم
مدیر آموزش موسسه کهکشان نور در ادامه جلسه کمیسیون مشورتی زنان کارآفرین، مشکل بزرگ کارآفرینان را عدم وجود یک تعریف مناسب از کارآفرینی در کشور دانست و در این باره توضیح داد: متاسفانه بعضی از شرکت های کوچک و تازه تاسیس، محصولی را که قبلاً در بازار وجود داشته با اندک تغییری و با قیمت پایین تر با تصور کارآفرینی به بازار عرضه می کنند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه مفهوم کارآفرینی در ایران به اشتباه تعریف شده است افزود: به نظر می رسد اولین هدف و مهمترین خروجی هر همایشی باید فرهنگ سازی در آن زمینه خاص باشد. در این همایش هم قبل از هر چیز باید به دنبال معرفی الگوی صحیح کارآفرینی باشیم.

بهناز آریا به عدم وجود الگوی صحیح کارآفرینی، چالش های پیش روی زنان در این عرصه را نیز اضافه کرده و ادامه داد:باید قبل از هر چیز فرهنگ زنان را در خصوص کارآفرینی تغییر دهیم. چراکه در عرصه کارآفرینی تنها ایده پردازی و صاحب ایده بودن مهم نیست. بلکه توان و قابلیت به عرصه رساندن آنها هم مهم است.

آزاده داننده، رئیس شورای مرکزی سازمان نصر کشور حوزه ICT را حوزه نرمی دانست که مزیت های ویژه ای برای زنان ایجاد می کند. وی در این خصوص توضیح داد: اگر همایشی در بخش صنعت ساختمان برگزار شود، قطعاً بخشی با عنوان زنان در آن وجود نخواهد داشت. در حالیکه حوزه ICT حوزه نرمی است که به دقت، ظرافت، باریک بینی و حوصله زنانه نیاز دارد. این در حالیست که با توجه به نقش های چندگانه زنان در خانواده که تا حدی خروج زنان را از خانه با مشکل مواجه می کند، می توان گفت حوزه ICT یکی از بهترین شرایط کاری زنان را در خانه فراهم می کند.


"داننده" در ادامه، فضای مجازی را بهترین مکان برای کارآفرینی زنان دانست و در این خصوص یادآور شد:با توجه به روحیات زنانه و یا نقش های چندگانه بانوان در خانواده، یک خانم می تواند در حالی که فرزندش را در آغوش دارد، پای سیستم در خانه نشسته و کار کند.
 
" لاریجانی" پیشنهاد عملی در این همایش را شناسایی زنان کارآفرین از طریق اطلاعیه و فراخوان عنوان کرد تا زنان با هر منطقی که خود را در این حوزه کارآفرین می دانند، در همایش شرکت کرده و چنانچه با توجه به معیارهای ارزیابی شورای سیاست گذاری، حائز صلاحیت شناخته شدند، معرفی شوند. 

بر همین اساس آریا به افزایش چشمگیر حضور زنان در دانشگاه ها اشاره کرده و گفت: افزایش حضور زنان در دانشگاه ها، وجود نیروی متخصص زن در جامعه را به دنبال دارد. بطوریکه هم اکنون ۶۴ درصد نیروی کار را خانم ها تشکیل می‏دهند. این وضعیت ایجاب می کند تا تاسیس شرکت هایی با محوریت خانم ها افزایش یافته و بانوان محیط هایی را مطابق با نیازهای خودشان مدیریت کنند. پس هر چه در این زمینه، ساز و کارهای بیشتری تدوین و تعیین شود، از نیروی متخصص خانم هم بهره وری بیشتری می شود.

رئیس شورای مرکزی سازمان نصر کشور نیز در خاتمه این جلسه یادآور شد: عملکرد بهتر زنان در بعضی از مشاغل نظیر Call Center ها به دلیل صبر، حوصله و برخورد بهتر زنان به اثبات رسیده است. در حوزه ICT نیز این دست از مشاغل کم نیستند و می توان با معرفی آنها، زنان کارآفرین را به سمت این نوع مشاغل هدایت کرد.
 
گفتنی است در پایان جلسه کمیسیون مشورتی زنان کارافرین همایش ملی کارافرینی در ICT، به اتفاق آرا "آزاده داننده" رئیس شورای مرکزی سازمان نصر کشور به عنوان رئیس و "فریبا یاراحمدی" به عنوان دبیر کمیسیون مشورتی زنان کارآفرین انتخاب و معرفی شدند. 

لازم به ذکر است نخستین همایش ملی کارآفرینی در فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان ماه در هتل استقلال تهران برگزار خواهد شد.

کد مطلب : 3050
https://aftana.ir/vdcj.ietfuqeyysfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی