جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
جالب است ۰
نمایشگاه جیتکس از نگاه مهندس علی کیایی‌فر، مدیر توسعه محصول شرکت مدبران

خطر مشکلات ارزی برای رونق صنعت آی‌تی کشور

اختصاصی افتانا
با وجود حضور پررنگ استارتاپ‌های کشورمان در نمایشگاه جیتکس امسال، متاسفانه مشکلات ارزی به‌شدت صنعت فناوری اطلاعات را تحت تاثیر قرار داده‌است.
با وجود حضور پررنگ استارتاپ‌های کشورمان در نمایشگاه جیتکس امسال، متاسفانه مشکلات ارزی به‌شدت صنعت فناوری اطلاعات را تحت تاثیر قرار داده‌است.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، نمایشگاه جیتکس امسال برای سی‌وهشتمین سال پیاپی در دبی برگزار شد. هر ساله در ایام برگزاری نمایشگاه به‌دلیل ازدیاد مسافران بازدیدکننده از نمایشگاه، چندین پرواز به پروازهای تهران به سمت دبی افزوده می‌شد؛ اما امسال نه تنها پروازها افزایش نیافت بلکه همان پرواز اول صبح هم نصفش خالی بود و حکایت از این داشت که امسال با سال‌های قبل برای ایرانیان سال متفاوت و سختی است.

امسال به‌سختی و به‌ندرت در جیتکس می‌توانستی یک هم‌وطن ایرانی را پیدا کنی. حضور شرکت‌های ایرانی هم بسیار کمرنگ و نامحسوس بود. شرایط بد اقتصادی و رشد ۴ برابری نرخ ارز حضور در جیتکس را برای ایرانیان بی‌معنا کرده‌بود. امسال هم مثل هرسال در جیتکس، بزرگان آی‌تی دنیا گردهم آمده‌بودند و قوی‌تر از سال‌های گذشته به ارائه آخرین دستاوردها به ویژه در حوزه‌های رباتیک، هوش مصنوعی، بلاک‌چین و IOT پرداخته‌بودند. مایکروسافت هم در جیتکس از اولین دیتاسنترهای خود در منطقه خاورمیانه در شهرهای دبی و ابوظبی پرده برداشت. همه با دست پر آمده‌بودند.

اما امسال اندک ایرانیان حاضر در جیتکس، مغموم و ناامید از نمایشگاه بازدید می‌کردند. امسال هیچ رغبتی برای مذاکرات تجاری و همکاری بین اندک ایرانیان حاضر در نمایشگاه و شرکت‌های خارجی وجود نداشت. نه شرکت‌های خارجی حاضر بودند ریسک تحریم‌ها را بپذیرند و با ایرانیان مذاکره کنند و نه شرکت‌های ایرانی با این نرخ سرسام‌آور ارز توجیهی برای مذاکره داشتند؛ زیرا بنیه مالی شرکت‌های ایرانی حتی دولتی‌ها آن‌قدر ضعیف شده‌است که حتی نمی‌توانند هزینه تمدید آنتی‌ویروس خود را بپردازند چه رسد به اینکه بخواهند همگام با تکنولوژی روز دنیا به پیش روند و ارتباطات تجاری با کشورهای دیگر برقرار کنند.

شرکت‌های ایرانی حاضر در پاویون ایران در جیتکس هم گویا حضور خود را چندان جدی نگرفته‌بودند. حداقل ۲ بار در دوساعت مختلف به پاویون ایران مراجعه شد؛ اما متاسفانه کسی در غرفه‌ها حضور نداشت! گرچه بعد اعلام شد که غرفه‌داران در ساعت نمایشگاه به یک همایش ۵ ساعته رفته‌بودند که واقعا جای تامل دارد!

سالن استارتاپ‌ها اما حال و هوای بهتری داشت. جوانان خوش‌فکر ایرانی با جلسات متعدد درصدد بودند بتوانند شرکای خارجی پیدا کنند و در این میان استارتاپ ویتامید (Vitamid) توانست به‌عنوان تنها نماینده استارتاپ‌های ایرانی در جمع ۴۰ استارتاپ برتر Gitex ۲۰۱۸ حضور پیدا کند و تا مرحله نیمه‌نهایی کسب جایزه ۱۰۰ هزار دلاری پیش رفت.

متاسفانه مشکلات ارزی به‌شدت صنعت فناوری اطلاعات را تحت تاثیر قرار داده‌است. نرخ تورم باعث شده‌است بسیاری از شرکت‌های ایرانی در خرید زیرساخت‌های ضروری مورد نیاز خود مثل Server و سوئیچ دچار مشکل شوند. این ضعف‌ها به‌زودی اثرات منفی شدیدی بر رشد IT در ایران خواهد داشت.
کد مطلب : 14661
https://aftana.ir/vdchz-nz.23nk-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی