جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
جالب است ۰
در چهارمین همایش بانکداری الکترونیکی

مدیرعامل شرکت IDCORP مالزی از Crowd Funding گفت

اختصاصی افتانا
به گفته مهندس ترابی Crowd Funding یا تأمین مالی انبوه، قدرت جذب سرمایه بسیار بالایی دارد و در برخی نقاط جهان از اهمیت بسیاری در نظامی مالی آن کشور برخوردار شده است.

به گفته مهندس ترابی Crowd Funding یا تأمین مالی انبوه، قدرت جذب سرمایه بسیار بالایی دارد و در برخی نقاط جهان از اهمیت بسیاری در نظامی مالی آن کشور برخوردار شده است.

به گزارش مؤسسه دیدهبان آی تی، نخستین روز از چهارمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت سخنرانیهای و کارگاههای آموزشی متنوعی را در برنامه خود داشت که فعالان و کارشناسان عرصه بانکداری طی آنها به ارائه مطالبی بر اساس تجربیات سازمانی و جهانی و دانش روز پرداختند. 

در یکی از این سخنرانیها، مهندس امید ترابی، مدیرعامل شرکت IDCORP مالزی، که با تکیه بر تواناییهای فنی داخلی در زمینه ارائه نرمافزارهای بانکداری در منطقه فعالیت میکند درباره موضوع Crowd Funding چنین گفت: شاید بهترین واژه فارسی برای این عبارت تأمین مالی انبوه با جذب سرمایه مردمی باشد. 

وی بهترین روش برای معرفی این مفهوم را ارائه مثالهایی از آن دانست و به حاضران پیشنهاد کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت شرکتهایی که در این مثالها از آنها یاد میشوند مراجعه و حتی در آنها عضو شده و مشارکت کنند. 

مهندس ترابی درباره شکل گیری Crowd Funding گفت: تأمین مالی انبوه از جایی شروع شد که افراد زیادی سرمایههای اندک خود را برای یک سرمایه گذاری و یا کارهای خیرخواهانه جمع کردند تا از آنها در پروژهها استفاده کنند.به لحاظ تاریخی روایت غربی این موضوع به سال ۱۸۸۴ برمی گردد که پولیتزر، روزنامه نگار معروف آمریکایی، برای تکمیل ساخت مجسمه ازادی که به مشکل مالی برخورده بود از مردم تقاضای کمک کرد و حدود ۱۲۵ هزار نفر با یک دلاریهای خود این پروژه را حمایت کردند. 

وی ادامه داد: Crowd Funding در معنی امروزی آن عمر چندانی ندارد و در سال ۱۹۹۷ آغاز شد و در سالهای ۲۰۰۶ یا ۲۰۰۸ به رشد بالایی رسید تا جایی که در سال ۲۰۱۴ حدود ۸۰۰ پلتفرم Crowd Funding در دنیا وجود داشته است. تمام نمونههای این روش بر بستر اینترنت و شبکههای اجتماعی و بانکداری در شبکههای اجتماعی قرار گرفته است و در کشور انگلستان و حتی در آسیا شاهد رشد فزاینده آن هستیم. در انگلستان در سال ۲۰۱۳ حدود ۱.۷۴ میلیارد پوند از طریق Crowd Funding به دست آمده که نشان از رشد ۷۵ درصدی آن نسبت به قبل داشته است که میزان قابل توجهی به نظر میرسد. 

ترابی با اشاره رشد دوبرابری Crowd Funding طی یک سال، گفت: از این طریق معمولا برای یک پروژه کمپینی شکل میگیرد و افراد علاقهمند به آن پروژه جمع میشوند تا در آن سرمایهگذاری کنند. 

وی  Crowd Fundingرا شامل مدل وامدهی، مدل ایدههای نوآورانه و مدل ایدههای خیرخواهانه برشمرد و بزرگترین مانع بر سر راه آن را برای افراد اطلاعات نامتقارن بیان کرد و گفت: دو روش برای حل این مسئله اطلاعات نامتقارن وجود دارد. روش سیگنالینگ و روش اسکرینینگ. وبلاگها و شبکههای اجتماعی بهترین ابزار برای شیوه سیگنالینگ محسوب میشوند. 

وی با بیان این مطلب که اغلب شرکتهایی که از Crowd Funding استفاده میکنند به سمت شرکتهای کارآفرین میآیند که به دلیل کاستن از نرخ بیکاری مورد حمایت دولتها نیز هستند، به معرفی چند شرکت موفق این حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از شرکتهای موفق Crowd Funding در سال ۲۰۰۸ با نام Kicksatarteter در آمریکا شکل گرفت که تاکنون ۵/۱ میلیارد دلار تأمین مالی پروژههای مختلف را با سرمیه گذارانی از ۱۰۰ کشور دنیا انجام داده که تا سال ۲۰۱۳ حداقل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حدود ۲۰ میلیون مرتبه در آن مشارکت کردند و حدود ۷۷ هزار پروژه موفق از این طریق شکل گرفته است. 

ترابی افزود: مدل این شرکت بر اساس ارائه یک طرح خلاقانه بوده که در وبسایت شرکت معرفی میشود و حقوق مالک ایده کاملا محفوظ است. سرمایهگذاران در حمایت از طرحها هر کدام پروژههایی مستقل محسوب میشوند، کمکهای بالای یک دلار خود را اعلام میکنند و وقتی حمایت مالی به میزان ۱۰۰ درصد رسید پرداختها توسط سرمایه گذران انجام شده و صاحب ایده به پول خود میرسد و ۵ درصد از کل مبلغ پروژه نیز به عنوان کارمزد توسط شرکت دریافت میشود. در این شرکت، سرمایه گذار هیچ انگیزه مالی و انتظار برگشت سرمایه ندارد و صرفا انگیزههای غیرمالی سرمایهگذار در آن ملاک است. 

مدیرعامل شرکت IDCORP مالزی، نمونه دیگر این شرکتهای موفق را سایت Assob معرفی کرد و گفت: این سایت صرفا در زمینه سرمیه گذاری در پروژههای کارآفرینی است و نه خیریه. فرد سرمایه گذار در اینجا به عنوان سهامدار در پروژه محسوب خواهد شد. این شرکت استرالیایی است اما ۹ درصد سرمایه گذارهای آن خارجی هستند. این شرکت تا امروز در حوزههای مختلف صنایع پروژههای موفقی داشته است. زوپا یکی دیگر از این شرکتهای موفق در حوزه Crowd Funding است که در زمینه peer to peer lending فعال است و اغلب با شرکتهای تجاری که نیاز به پول دارند در ارتباط است. 

وی تصریح کرد: در مجموع همه چیز در نظام مالی دنیا با تغییر بنیادی روبهرو است که آن را به سمت رشد و توسعه اینگونه شرکتهای میبرد. 

ترابی درباره موضعگیری متفاوت کشورهای مختلف در موضوع Crowd Funding اظهار داشت: کشورهای مختلف نگاههای متفاوتی به این موضوع دارند. این موضوع در کشورهایی مثل چین و انگلیس کاملا آزاد است و برخی کشور مانند استرالیا، کانادا و نیوزیلند آن را در نقش واسطه گر مالی پذیرفتهاند. در کشورهایی مثل فرانسه و ایتالیا به عنوان بانک روی آنها حساب میشود. در آمریکا قوانین حمایتی زیادی برای آن اعمال شده است و تا حد بالایی به شرکتهایی از این دست انگیزه میبخشد اما در ایران آمار دقیقی نداریم که حتی آیا چنین چیزی شکل گرفته باشد یا نه. 

لازم به ذکر است که چهارمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت روزهای ششم و هفتم بهمنماه در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد تهران برگزار شده است.

کد مطلب : 9100
https://aftana.ir/vdcb.gb9urhb8giupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی