شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 Apr 2024
جالب است ۰
مقاومت دربرابر رای دادگاه آمریکایی

آیکن: IR. را واگذار نمی‌کنیم

یک مدیر آیکن: نام دامنه‌های دات‌آی‌آر دارایی نیستند که بتوان آنها را ضبط کرد
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
یک مدیر آیکن: نام دامنه‌های دات‌آی‌آر دارایی نیستند که بتوان آنها را ضبط کرد 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، چند هفته پس از مطرح شدن تصاحب نام دامنه دات‌آی‌آر توسط گروهی که با ادعای قربانیان حملات تروریستی به دادگاهی در آمریکا شکایت برده بودند، سازمان آیکن اعلام کرد که نام دامنه اینترنتی دارایی کسی یا کشوری محسوب نشده و قابل ضبط کردن نیست. 

پیش از این اعلام شده بود که این گروه اسرائیلی از دادگاهی در آمریکا درخواست ضبط عواید نام دامنه‌های دات‌آی‌آر (برای ایران)، .sy (برای سوریه) و kp. ( برای کره‌شمالی) را کرده بودند. 

جان جفری یکی از مدیران آیکن در بیانیه‌ای اعلام کرد: دامنه‌های اینترنتی دارایی نیستند و قابل ضبط شدن هم نیستند. این مقام آیکن افزود: دامنه‌های اینترنتی تحت مالکیت هیچ کس از جمله آیکن نیستند و از این جهت قابلیت ضبط و تصاحب قانونی ندارند. 

وکلای این گروه شاکیان اعلام کرده بودند که با تصاحب مالکیت دامنه‌های دات‌آی‌آر یا عواید آن را باید دریافت کنند یا حتی دسترسی مردم این کشورها به این دامنه‌ها باید لغو شود. 

ماه گذشته وکلای این گروه اعلام کرده بودند که توانسته‌اند دادگاه را قانع کنند که حاکمیت دامنه‌های دات‌آی‌آر را به عنوان غرامت به آنها پرداخت کنند. 

برای نخستین بار است که موضوعات مربوط به شکایت‌های سیاسی به مباحث اینترنتی و دامنه‌ها وارد می‌شود و همین موضوع نگرانی بسیاری از فعالان اینترنتی را به همراه داشته است. 

مخالفت آیکن پیش از این نیز با این موضوع پیش‌بینی می‌شد. این سازمان غیر دولتی که مقر آن در آمریکا قرار دارد طبق یک قرارداد با دولت آمریکا مسوولیت دامنه‌ها و آدرس‌های اینترنتی را برعهده دارد. 

آیکن معتقد است اگر دامنه‌های اینترنتی را دارایی محسوب کنیم آنچه امروز تحت عنوان اینترنت مشغول به کار است را تخریب کرده‌ایم. 

در همین حال موضوع مخالفت آیکن با درخواست دادگاه آمریکایی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است. وال‌استریت ژورنال طی مقاله‌ای در همین زمینه نوشت: این گروه اسرائیلی طی سال‌های اخیر تمرکز خود را روی تصاحب صدها میلیون دلار املاک، تبادلات یا حساب‌های بانکی متعلق به ایران، سوریه و کره شمالی قرار داده بود اما نهادهای مالی آمریکا این درخواست‌ها را نپذیرفته‌اند. 

وکلای اسرائیلی با این عنوان که آیکن یک سازمان تحت حاکمیت آمریکا است از دادگاه خواسته بودند مدیریت دامنه‌های اینترنتی این کشورها را از آنها بگیرد و به این گروه واگذار کند تا دولت‌های این کشورها را مجبور به پرداخت غرامت کند.

پاسخ محکم آیکن اما نشان می‌دهد که این سازمان در این زمینه تسلیم رای دادگاه نخواهد شد، چراکه در این صورت ضمن آنکه بی‌طرفی اینترنت زیر سوال می‌رود عملا این سازمان را با انبوهی از تقاضاهای سیاسی کشورها و دولت‌ها و افراد مختلف مواجه خواهد کرد و عملا وضعیت مدیریت فعلی اینترنت ناپایدار و حتی نابود می‌شود.

نگرانی پدر اینترنت از آینده اینترنت 

سازمان آیکن یک نهاد غیرانتفاعی آمریکایی است که اغلب اعضای آن را متخصصان، کارشناسان و بنیانگذاران اینترنت تشکیل می‌دهند. 

این سازمان تحت قراردادی با دولت آمریکا مسوولیت‌های مربوط به مدیریت و مقررات‌گذاری دامنه‌های اینترنتی و آدرس‌های آی‌پی را برعهده دارد. 

ترکیب چند ملیتی این نهاد به نوعی چهره‌ای بین‌المللی به آن بخشیده؛ ویژگی‌ای که در جریان اجلاس جامعه اطلاعاتی از سوی کشورهای غربی بر آن تاکید زیادی شد. در جریان دو اجلاس جامعه اطلاعاتی و جلسات بعد از آن روی موضوع تغییر مدیریت فعلی اینترنت (عمدتا از سوی کشورهایی چون ایران، برزیل، کوبا و...) تمرکز زیادی صورت گرفت اما جریان غربی با جلب حمایت بخش خصوصی و نهادهای اینترنتی موفق به خارج کردن این بحث از جریان اجلاس شد. کشورهای غربی معتقد به بی‌طرفی مدیریت اینترنت و عدم دخالت دولت‌ها در این زمینه بودند اما حالا مشخص شده قرارداد آیکن با دولت آمریکا که در سال ۲۰۱۵ به پایان می‌رسد تمدید نخواهد شد. 

این موضوع نگرانی بسیاری از فعالان اینترنتی از جمله وینت سرف پدر اینترنت را به همراه داشته است. وینت سرف هفته پیش با کمک گوگل (که در آن مشغول به کار است) یک انیمیشن به زبان ساده درست کرد و به جهان هشدار داد که تغییر ترکیب فعلی مدیریت اینترنت می‌تواند برای آینده اینترنت بسیار خطرناک باشد. پدر اینترنت در پایان این انیمیشن می‌گوید: «جهان آزاد و باز حالا بستگی به اینترنت آزاد و باز دارد.»
کد مطلب : 7904
https://aftana.ir/vdcb.gbzurhb9aiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی