جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ , 19 Apr 2024
جالب است ۰
الکامپ زیر سایه دولتی ها افتتاح شد

آشتی وزیر، بازگشت جهانگرد

در مراسم افتتاحیه الکامپ نوزدهم بیش از هر چیز قدرت‌نمایی نصرالله جهانگرد به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه الکامپ به چشم آمد. او توانست درمدت‌زمان کمی که این سمت را در اختیار داشت، از چند بخش مختلف حکومتی، نمایندگانی را به مراسم افتتاحیه بکشاند.
منبع : ماهنامه پیوست
اولین روز برفی تهران با افتتاح نوزدهمین نمایشگاه الکامپ همزمان شد. شاید این تنها اتفاقی بود که گرچه بر استقبال عمومی از نمایشگاه تاثیر منفی می‌گذارد اما موجب خرسندی همگان شد. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، در مراسم افتتاحیه الکامپ نوزدهم بیش از هر چیز قدرت‌نمایی نصرالله جهانگرد به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه الکامپ به چشم آمد. او توانست درمدت‌زمان کمی که این سمت را در اختیار داشت، از چند بخش مختلف حکومتی، نمایندگانی را به مراسم افتتاحیه بکشاند. 

حجت‌الاسلام حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، علی‌اصغر قائمی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و سردار کمال هادیان‌فر رئیس‌پلیس فتا از مهمانان غیردولتی افتتاحیه الکامپ نوزدهم بودند. از دیگر سو، پس از چند سال باز هم الکامپ را وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح کرد. 

عقبیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سخنان خود را با تشکر از اهالی حوزه آی‌تی بابت همدلی و وفاق‌شان آغاز کرد؛ اما انگار هنوز در حال و هوای گزارش صدروزه دولت بود و خیلی زود به مشکلاتی که وجود دارد پرداخت.محمود واعظی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور در سال‌های اخیر گفت:«حدود ۸، ۹ سال از زمان آغاز اجرای سند چشم‌انداز توسعه ۲۰ساله کشور می‌گذرد و ما بسیار عقب هستیم؛ اما بسیار امیدواریم که با هم بتوانیم این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.» 

وی افزود:«در ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه تکالیف زیادی برای دولت در این عرصه تعیین شده که بخش اعظم آن بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.» تاکنون که دو سال و هشت ماه از آغاز اجرای این برنامه گذشته، ۱۴ درصد از تکالیف آن اجرایی شده و ما باید در دو سال و چهار ماه آینده ۸۶ درصد باقیمانده را اجرا کنیم. 

واعظی در خصوص لزوم فعالیت بخش خصوصی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت:«بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در چند سال آینده باید ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم که از این میزان، ۲۵ درصد آن را دولت در زمینه زیرساخت سرمایه‌گذاری می‌کند و ۷۵ درصد بقیه را باید بخش خصوصی انجام دهد.» 

اما شاید بسیاری از رسانه‌ها در انتظار اشاره وزیر ICT به فیلترینگ سایت‌های اجتماعی بودند؛ موضوعی که پیش از آغاز سخنان وزیر، مجری مراسم نیز به آن اشاره کرد. واعظی در این رابطه گفت:«شبکه‌های اجتماعی از جمله پدیده‌هایی هستند که در دنیا رایج شده‌اند و هم ویژگی‌های مثبت، هم بدآموزی‌ها و بخش‌های نامناسب دارند. باید برای استفاده صحیح از آنها چاره‌اندیشی شود و از آسیب‌ها و صدمه‌هایی که دارند، با فرهنگسازی و تدبیر جلوگیری شود.»

واعظی با اشاره به وجود چند شبکه اجتماعی در داخل کشور و لزوم توجه هر چه بیشتر به آنها گفت:«من قصد دارم از هفته آینده عضو این شبکه‌ها شوم و دیگران را نیز تشویق کنم که این کار را انجام دهند.» 

الکامپ چندم؟
رئیس شرکت سهامی نمایشگاه‌های کشور که در روزهای پیش از آغاز نمایشگاه الکامپ یکی از طرف‌های اصلی اختلاف نظر درباره برگزارکننده نمایشگاه نوزدهم بود، در ابتدای سخنان خود آغاز الکامپ «یازدهم» را اعلام کرد که البته با تذکر اطرافیانش در جملات بعدی، این موضوع را اصلاح کرد. 

کاظم اکبرپور در سخنان خود، نمایشگاه نوزدهم را دربرگیرنده بخش اعظمی از تشکل‌های دولتی و خصوصی دانست و آمار الکامپ ۲۰۱۳ را اینچنین اعلام کرد:«متراژ مفید نمایشگاه ۲۲ هزار متر مربع است که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته. همچنین تعداد شرکت‌های داخلی حاضر در نمایشگاه ۴۶۰ شرکت است که ۳۰ درصد بیش از پارسال است. ۴۰ شرکت خارجی در نمایشگاه امسال حضور دارند و هشت کشور نیز با نمایندگی‌های خود در نمایشگاه شرکت کرده‌اند.»
 
وی با اشاره به چند نمونه از نمایشگاه‌های معتبر الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی دنیا نتیجه‌گیری کرد نمایشگاه الکامپ همچنان با نمونه‌های خارجی خود فاصله زیادی دارد. 

قدردانیم
سخنران دیگر مراسم افتتاحیه، کاظم آیت‌اللهی رئیس سازمان نظام صنفی کل کشور بود که بیشتر زمان سخنرانی خود را به قدردانی از رئیس‌جمهور (بابت توجه به آی‌تی)، وزارت ارتباطات (بابت افزایش پهنای باند اینترنت و سامان بخشیدن به فضای اپراتور و رگولاتوری و توجه به بخش خصوصی) اختصاص داد. 

وی دلایل حضور نصر ایران در نمایشگاه الکامپ نوزدهم را چنین برشمرد:«اول، بنا بر تعامل و همراهی است. دوم، رکود مضاعفی که در عرصه فناوری اطلاعات در این سال‌ها وجود داشته و سوم، امید به رونق بازار با روی کار آمدن دولت یازدهم.» 

مرد صنعتی
در مراسم افتتاحیه از چهره‌ای ناشناس برای اهالی عرصه فناوری اطلاعات به سخنرانی دعوت شد. علی‌محمد گودرزی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت که تاکنون کمتر رسانه‌ای شده بود، در سخنانی به انتقاد از عملکرد دولت‌های نهم و دهم در زمینه صنعت و ابراز خرسندی از بازگشت مفهوم «حکمرانی خوب» به دولت، از ماموریت خود برای بازنگری در سند راهبردی توسعه صنعت کشور خبر داد. 

او در زمینه افزایش پهنای بند اینترنت کشور گفت:«افزایش پهنای باند اینترنت نیازمند توسعه پهنای باند شعور اجتماعی است.» گودرزی که به نیابت از وزیر صنعت در این مراسم حاضر شده بود، با اشاره به توسعه زیرساخت‌های اینترنتی در کشورهایی مانند ترکیه و برزیل در سال‌های قبل، نتیجه گرفت توسعه در بسیاری از شاخه‌های مختلف صنعت، نیازمند توجه به آی‌تی‌ است.
کد مطلب : 6768
https://aftana.ir/vdci.qaqct1ayvbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی