سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ , 16 Apr 2024
جالب است ۰
برخلاف الکامپ هجدهم که در آن چراغ دولت الکترونیکی خاموش بود، سازمان‌های دولتی به تلافی یک ‌سالی که نبودند در این دوره با شمایل قدرتمندی ظاهر شدند.
منبع : ماهنامه پیوست
برخلاف الکامپ هجدهم که در آن چراغ دولت الکترونیکی خاموش بود، سازمان‌های دولتی به تلافی یک ‌سالی که نبودند در این دوره با شمایل قدرتمندی ظاهر شدند.

سالن شماره ۶ وجب‌ به ‌وجب و بیش از نیمی از سالن شماره ۷ در قلمرو دولت بود اما به‌رغم حضور شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، انتظاری که برای ارائه خدمات جدید از آنها می‌رفت، برآورده نشد؛ سازمان‌ها بیشتر برای خالی نبودن عریضه در صحنه حاضر بودند و به معرفی خدمات گذشته‌شان می‌پرداختند. 

سازمان بهزیستی برای اولین ‌بار بود که در تمام ۱۹ دوره‌ برگزاری الکامپ به نمایشگاه می‌آمد. نرگس پرستاری رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحول اداری سازمان بهزیستی کشور در این خصوص می‌گوید:«سازمان بهزیستی با توجه به اینکه جامعه هدفش را اقشار ضعیف، معلولان، نابینایان و ناشنوایان دربرمی‌گیرند، چند سالی است برای تسهیل خدمات‌رسانی به این گروه، به ارائه سرویس‌های آنلاین روی آورده است.»
 
سازمان بهزیستی، بانک جامع خدمات ایرانیان را که مشتمل بر ۴۲ سامانه نرم‌افزاری است، راه‌اندازی کرده و خدماتی چون ثبت‌نام پلاک خودرو معلولان، نرم‌افزارهای پیامک‌خوان و متن‌خوان فارسی ویژه نابینایان و مشاوره مجازی ارائه می‌دهد. 

بهزیستی همچنین از بازی‌ای تحت عنوان‌«سرزمین آژمان» با موضوع پیشگیری از اعتیاد برای نوجوانان و جوانان در الکامپ رونمایی می‌کند. 

وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی نیز با معرفی خدمات الکترونیکی سلامت بر بستر شمس (شبکه ملی سلامت) به الکامپ آمده است. شبکه ملی سلامت، باید ۲۵ هزار نقطه بهداشتی و درمانی را اعم از بیمارستان‌ها، مراکز ستادی، پایگاه‌های اورژانس و خانه‌های بهداشت به یکدیگر و ستاد وزارتخانه در تهران متصل کند. در طول دو سال گذشته ۱۰ هزار نقطه بهداشتی و درمانی به ‌صورت الکترونیکی به یکدیگر متصل شده‌اند و تا پایان سال نیز دو هزار نقطه دیگر به آنها اضافه می‌شود. 

قوه مجریه ریاست‌جمهوری نیز خدماتش را در دو نهاد زیرمجموعه‌اش یعنی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت نهاد دسته‌بندی کرده است. 

هادی دوست‌طلب رئیس مرکز ICT سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به حاکمیتی بودن سازمان متبوعش می‌گوید:«مرکز ICT سازمان ملی استاندارد به لحاظ زیرساخت‌های ارتباطی سعی در استفاده از تکنولوژی‌های روز و سرویس‌های جدید مخابراتی کرده، به نحوی که اکنون ارتباطات ستاد و ادارات کل استانی با حفظ کلیه موارد امنیتی و نیز داشتن پشتیبان بر پایه MPLS و اینترنت برقرار است.» 

مانیتور کردن وضعیت نظارت بر وسایل بازی در شهربازی‌ها، مکانیزه کردن کلیه فرآیندهای مرتبط با صدور مجوز صادرات و واردات کالا و همچنین تعامل با گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر سازمان‌های مرتبط از پروژه‌های در دست اقدام مرکز ICT سازمان ملی استاندارد است.
 
مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت نهاد نیز با طرح «سیتاد» به الکامپ آمده است. سیتاد، طرح سامانه یکپارچه تبادلات اطلاعات و اسناد دولت است که سامانه‌های نرم‌افزاری در آن به عنوان زیرساخت امن و مرکزی برای یکپارچه‌سازی استعلامات و تبادلات اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی در چارچوب استانداردها و سیاست‌های امنیتی کار می‌کنند.
 
قوه قضائیه نیز در میانه سالن ۶ با حضور سازمان‌های متبوعش عرض اندام می‌کند. شیخی مدیر فناوری اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور در خصوص سامانه نظارت بر معاملات کشوری که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اجرایی این سازمان است، می‌گوید:«صفر تا ۱۰۰ این سامانه طراحی شده است؛ این سامانه تمام معاملات دولتی را اعم از مزایدات، مناقصات و ترک‌ تشریفات کنترل می‌کند.» 

به گفته وی طرح مطالعاتی جدیدی که بازرسی کل کشور در دستور کار خود قرار داده به برقراری ارتباط اتوماسیون اداری این سازمان با دیگر ارگان‌ها مربوط می‌شود. این پروژه در فاز مطالعاتی قرار دارد و پایلوت آن در شرکت نفت، وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش به اجرا درآمده است. 

سازمان ثبت احوال هم که مساحت نسبتا زیادی از سالن ۶ را به خود اختصاص داده، به معرفی یکی از تازه‌ترین پروژه‌های این سازمان یعنی داشبورد مدیریتی وقایع حیاتی می‌پردازد. با استفاده از این داشبورد، وقایع چهارگانه حیاتی یعنی ولادت، وفات، ازدواج و طلاق به ‌صورت لحظه‌ای، به تفکیک مناطق در سراسر کشور قابل رصد شدن است. تمام اداره‌های ثبت احوال، ۷۰ بیمارستان و ۱۰ آرامستان تاکنون به این داشبورد و پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور متصل شده‌اند. 

معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی در غرفه نسبتا بزرگی که در اختیار دارد، تقریبا تمام خدمات پلیس + ۱۰ را به مردم ارائه می‌دهد. گرفتن خلافی خودرو یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های ناجاست و نیروی انتظامی، سامانه‌های استعلام کارت خودرو، گذرنامه و تشخیص هویت را در لیست سرویس‌هایی که به ‌زودی فعال می‌شوند، قرار داده است.
وزارت آموزش و پرورش، وزارت نیرو، شهرداری تهران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز آمار، گمرک و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز از دیگر غرفه‌های حاضر در سالن ۶ هستند. 

اما غرفه‌های دولتی تنها به این سالن محدود نمی‌شوند؛ در سالن شماره هفت هم وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، پست‌بانک، سازمان فناوری اطلاعات ایران، شرکت پست و وزارت صنعت، معدن و تجارت، دولتی‌ها همچنان با معرفی خدمات‌شان در میانه میدان هستند اما در کنار آنها شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و برخی اپراتورها نیز به چشم می‌خورند
کد مطلب : 6766
https://aftana.ir/vdcg.393rak9u3pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی