جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
جالب است ۰
واعظی در مراسم معارفه خود در وزارت ارتباطات:

به دنبال تصدی گری و بزرگ کردن وزارت خانه نیستم

در این وزارتخانه به دنبال تصدیگری و بزرگ کردن خود نیستیم و به دنبال آن هستیم که با اتکا به بخش خصوصی و نیروی انسانی تحصیل‌کرده‌ای که در این حوزه وجود دارد در زمینه صادرات نیز فعالیت کنیم و از این پس تا این اندازه واردات کالای الکترونیکی نداشته باشیم.
روز گذشته مراسم تودیع و معارفه وزیر جدید و وزیر پیشین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور وزیران پیشین این وزارتخانه از جمله رضا تقی‌پور و احمد معتمدی انجام شد. در این مراسم علاوه بر جمعی از نمایندگان مجلس واسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، مديران سابق یا بازنشسته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز حضور داشتند.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، رضا رحمانی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از حاضرین در این مراسم با اشاره به ضعف‌هایی که طی چند سال گذشته گریبانگیر این وزارتخانه پولساز شده است گفت: براساس برنامه پنجم توسعه و با اجرای برنامه‌های این وزارتخانه قرار بود ایران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به هاب منطقه تبدیل شود و این در حالی است که اين اتفاق نيفتاده است.
 
وی با اشاره به برنامه‌های عقب افتاده و وعده‌های به بار نشسته در این حوزه از وزیر جدید ارتباطات خواست تا با پشتوانه مردمی و همچنین حمایت مجلس دست به جبران بی‌مهری‌هایی که طی سال‌های گذشته وزارت ارتباطات با آن همراه بوده است بزند.

محمد حسن نامی، وزیر دولت دهم، نیز تنها راهکار حل مشکل و بحران موجود در این وزارتخانه را به عهده گرفتن سمت دبیری شورای عالی فضای مجازی توسط محمود واعظی وزیر جدید ارتباطات عنوان کرد.

نامی طی سخنرانی خود در این مراسم با اعلام اینکه در دوره کوتاه فعالیت خود برای فعالیت در برخی حوزه‌ها تحت فشار بوده و اینکه اجازه فعالیت به وی داده نشده است، گفت: از دولت جدید خواهش می‌کنم که نگاه ویژه‌ای به وزارت ارتباطات داشته باشد تا کسری‌ها و کمبودهای این وزارتخانه رفع شود.

نامی همچنین با انتقاد به یکی از اشتباهات انجام شده طی یک سال گذشته یعنی انتقال مرکز تحقیقات مخابرات به شورای عالی فضای مجازی گفت: ما تلاش کردیم مرکز تحقیقات مخابرات را به این وزارتخانه برگردانیم، اما کسی از ما حمایت نکرد. بنابراین خواهش می‌کنیم با انجام برخی تمهیدات، دبیری شورای عالی فضای مجازی به وزیر جدید ارتباطات سپرده شود.

اما اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری نیز از دیگر منتقدان انتقال مرکز تحقیقات مخابرات به شورای عالی فضای مجازی نیز در این مراسم گفت: در زمان شکل‌گیری این شورا حتما انگیزه این اقدام این بوده که سرویس‌های بیشتری داده شود یا حداقل هماهنگی‌هایی از طریق شورای عالی فضای مجازی با دیگر بخش‌های این حوزه صورت بگیرد تا در نهایت اصطکاک در این حوزه از بین برود. اما قطعا قرار نبوده این شکل گیری و به دنبال آن انتقال مرکز تحقیقات مخابرات به این شورا تبدیل به یکی از دغدغه‌های این وزارتخانه شود. بر این اساس، این مشکلات باید با یک بررسی سریع و دقیق از سوی وزارتخانه و مسوولان شورا حل و فصل شود.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه بسیاری از امور ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند منجر به توسعه کشور شود که تاکنون محقق نشده است، افزود: این وزارتخانه مهم‌ترین بخش درآمدی کشور بوده و حتی می‌تواند از وزارتخانه‌هایی که منابع طبیعی کشور را می‌فروشند درآمد بیشتری کسب کند بر این اساس، باید تلاش کنیم استعداد و هوش فکری نیروهای انسانی و جوانان این وزارتخانه به درآمد تبدیل شود. وی تاکید کرد که وزارت ارتباطات به زودی تبدیل به یک مجموعه مهم برای اداره دولت، تجارت و صادرات خواهد شد و در این زمینه از کمک بخش خصوصی این حوزه نیز استفاده خواهد شد.

در این مراسم دبیر شورای عالی فضای مجازی حضور نداشت.اما محمود واعظی، وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان آخرین سخنران این مراسم اعلام کرد: که با توجه به دوری ۲۷ ساله از این وزارتخانه، اما همیشه با این وزارتخانه و تحولات آن در ارتباط بوده و نباید افرادی نگران این موضوع باشند.

وی در این سخنرانی گفت: رویکرد من در این وزارتخانه بیشتر به چهار بخش مربوط می‌شود که اولین آنها تبعیت از رهبری و اهداف ایشان است؛ چرا که همواره طی ۱۰ سال گذشته ایشان به بحث ICT عنایت ویژه‌ای داشته‌اند و تشکیل شورای عالی فضای مجازی نیز به دلیل همین توجه صورت گرفته و نشانه عزم و عنایتی است که ایشان به این حوزه داشته‌اند. به همین دلیل فکر می‌کنم این موضوع بزرگ‌ترین پشتوانه ما در این حوزه به شمار می‌رود.

وی رویکرد دوم خود را تعامل موثر با مجلس دانست و با تاکید بر اینکه داشتن تعامل مثبت با مجلس برای او از اهمیت ویژه‌اي برخوردار است از بهارستان‌‌نشینان درخواست کرد که حتما روی کارهای وزارت ارتباطات نظارت داشته باشند.

واعظی همچنین تاکید کرد :در این وزارتخانه به دنبال تصدیگری و بزرگ کردن خود نیستیم و به دنبال آن هستیم که با اتکا به بخش خصوصی و نیروی انسانی تحصیل‌کرده‌ای که در این حوزه وجود دارد در زمینه صادرات نیز فعالیت کنیم و از این پس تا این اندازه واردات کالای الکترونیکی نداشته باشیم.

مراسم معارفه وزیر جدید ارتباطات در حالی اتفاق افتاد که وی بعد از پایان سخنرانی‌خود وقت کوتاهی به خبرنگاران برای اعلام پرسش و دریافت پاسخ‌هایشان اختصاص نداد و اکثر خبرنگاران با هجوم به در خروجی سالن محل برگزاری مراسم، سوالات خود را مطرح کردند. همچنین یکی دیگر از اتفاقات عجیب این مراسم قطع آنتن شبکه تلفن‌همراه در محوطه برگزاری مراسم بود، به طوری که در طول برگزاری این مراسم هیچ یک از حاضرین امکان برقراری تماس تلفنی با خارج از محوطه وزارت ارتباطات را نداشتند.
کد مطلب : 6160
https://aftana.ir/vdce.p8pbjh8z79bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی