شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 Apr 2024
جالب است ۰
در کنار تمام انتظارات این روزهای مردم از هشت کاندیدای این انتخابات برای حل معضلات اقتصادی، اجتماعی فرهنگی، سیاسی و... گروه دیگری از مردم در انتظار ارائه برنامه‌‌ کارآمد این کاندیداها برای حل معضلات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور هستند.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
کمتر از هفت روز به یازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است. شاید در کنار تمام انتظارات این روزهای مردم از هشت کاندیدای این انتخابات برای حل معضلات اقتصادی، اجتماعی فرهنگی، سیاسی و... گروه دیگری از مردم در انتظار ارائه برنامه‌‌ کارآمد این کاندیداها برای حل معضلات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور هستند. حوزه‌ای که توجه ویژه به آن توسط برخی کشورهای منطقه‌ای از جمله هند، ترکیه، قطر و... باعث شده این کشورها به پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌های مختلف برسند. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، برخی از کاندیداهای یازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری با شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی، اشاره و گریزی به استفاده و توجه به فناوری‌اطلاعات در کشور داشته‌اند و برخی دیگر به صورت دقیق‌تر و با برگزاری نشست‌های خبری با فعالان حوزه آی‌تی کشور به اعلام برنامه‌های خود در حوزه ICT کشور و تلاش برای حل معضلات این حوزه پرداخته‌اند. در این گزارش به بررسی برنامه‌های ۸ کاندیدای یازدهمین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش فناوری اطلاعات پرداخته‌ایم که می‌خوانید. 

غرضی: حل مشكل اينترنت با دولت الکترونیک 

شاید اولین کاندیدایی که نسبت به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور توجه نشان داد محمد غرضی بود. فردی که خود سابقه تصدی در وزارت پست تلگراف و تلفن در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی را داشته است.
 
وی که در گفت‌وگوهای مختلف خود را مسبب ورود آخرین تکنولوژی‌های ارتباطی به کشور می‌داند وتلاش كرده تا ارتباطات در کشور توسعه پیدا کند، وضعیت کیفی ارتباطات و اینترنت در کشور را مناسب ندانسته و در این خصوص گفته است که ارتباطات در حال حاضر فقط از نظر کمیتی خوب است. 

وی ابراز امیدواری کرده که بتواند مجموعه ۴ هزار گانه خدمات الکترونیکی در کشور را راه‌اندازی کند که اینترنت نیز جزئی از آن است. غرضی درباره سرعت اینترنت در کشور نیز گفته است: الان برخی محتاج سرعت اینترنت هستند؛ اما ملت نیاز به یک دولت الکترونیک دارند و این مهم‌تر از سرعت اینترنت است؛ چرا که با ایجاد دولت الکترونیک مشکل سرعت اینترنت هم حل می‌شود. 

اما غرضی وعده داده است که اگر به عنوان رییس جمهور انتخاب شود نسل سوم و چهارم تلفن همراه را وارد کشور مي‌کند که در سطح زیادی می‌تواند حتی به سلامت جامعه نیز کمک کند. 

ولایتی: سلامت رایگان با IT 

علی اکبر ولایتی دیگر کاندیدای این انتخابات فناوری اطلاعات را بهترین وسیله برای پیشرفت بخش سلامت و بیمه ایرانیان می‌داند. وی در نشست خبری خود در مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده است که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز اصلاح تعرفه‌ها، بیمه سلامت ایرانیان جایگزین بیمه‌های نیم‌بندی می‌شود که هم اکنون مردم از آن استفاده می‌کنند. 

وی تاکید کرده است: در حوزه سلامت برای کاهش هزینه‌های بیمار استفاده از فناوری اطلاعات یکی از اقدامات مهم زیربنایی خواهد بود. بر اساس این برنامه شبکه سلامت در سراسر کشور، پزشک خانواده و سیستم ارجاع باید تصویب شود و امکانات پزشکی در سراسر ایران ایجاد شود. 

وی در ادامه افزوده است که باید عدالت در توزیع امکانات در کشور اعمال شود؛ امکانات تحصیلی با استفاده از فناوری اطلاعات، خدمات درمانی و آموزشی باید به صورت یکسان در اختیار همه قرار گیرد. 

ولایتی وعده داده است بیمه‌ای که برای ایرانیان در نظر گرفته است متکی به توسعه شبکه الکترونیکی خواهد بود و سلامت رایگان را برای ایرانیان به ارمغان می‌آورد. 

حداد عادل: توجه به رهنمودهای رهبری 

اما غلامعلی حداد عادل، دیگر کاندیدای یازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اولویت دولت احتمالی خود در حوزه فضای مجازی گفته است که اولویت‌های دولتش همان رهنمودهای مقام معظم رهبری خواهد بود که برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی صادر شده است. 

وی تاکید کرده است که اگر در انتخابات موفق شود مصمم به استفاده از امکانات فضای مجازی خواهد بود. 

وی نیز که در نشست خبری روزشنبه مرکز ملی فضای مجازی حضور داشت در خصوص برنامه‌هایش در بخش فناوری اطلاعات گفت: رهبری به تولید محتوای ایرانی اسلامی و ایجاد زیرساخت‌های لازم تاکید داشته اند و بنده نیز بر همین جهات تاکید دارم. 

همچنین برای بهبود وضعیت فعلی اینترنت، شورای‌عالی فضای مجازی باید راهکارهایی را معین کند تا علاوه بر حفظ صیانت و اخلاق در این فضا، از امکانات موجود این بخش، استفاده بهینه صورت گیرد. 

عارف: آمده‌ام تا اینترنت قطع نشود 

«آمده‌ام که اینترنت مجددا قطع و وصل نشود» این شعاری است که محمد رضا عارف، یکی از هشت کاندیدای انتخابات این دوره از ریاست جمهوری سر لوحه برنامه‌هایش در بخش فناوری اطلاعات قرار داده است.
 
وی که سابقه مدیریت بر وزارت پست و تلگراف در زمان دور اول ریاست‌جمهوری محمد خاتمی را در کارنامه‌ خود دارد تاکید کرده است که اگر انتخاب شود کارگروه‌هایی تشکیل می‌دهد و با نخبگان در تمامی بخش‌های کشور تعامل کرده و برنامه‌هایش را دراین بخش‌ اعلام می‌کند. 

این کاندیدای ریاست جمهوری با تاکید این نکته که اهمیت بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در همه بخش ها بر همه آشکار است، می‌افزاید: چنانچه به این بخش اهمیت داده شود نگرانی کشور در زمینه اشتغال و بیکاری از بین می‌رود. 

عارف در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برنامه‌های دولت احتمالی‌اش در زمینه اینترنت به محدودیت دسترسی اینترنت که هم اکنون در کشور وجود دارد، اشاره کرد و گفت: بحث تهاجم فرهنگی را مطرح می‌کنیم اما اینترنت را که با آن می‌توان دیدگاه‌های فرهنگی مان را به دنیا ارائه کرد می‌بندیم. 

وی تاکید کرده باید نگاه حاکمیتی را در زمینه پهنای باند اینترنت برداریم تا امکان توسعه این بخش فراهم شود. 

جلیلی: استفاده از الگوي ايراني اسلامي 

سعید جلیلی، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، لازمه آزادشدن ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را مبنا قرارگرفتن الگوی اسلامی ایرانی می‌داند. یا به باور وی مرزهای شناخته شده و حق حاکمیت کشورها در فضای اطلاعاتی مخدوش شده و سرمایه‌های مادی و معنوی ملت‌ها به سرقت رفته و تخریب شده اما وی اعلام نکرده است که چگونه قرار است این معضلات را حل کند. جلیلی همچنین تاکید کرده که دوستانی که نگران پهنای باند اینترنتی هستند پهنای باند ظرفيت‌های فرهنگی را با این بحث‌ها ضعیف نکنند. 

قالیباف: كنترل يك ضرورت است 

محمدباقر قالیباف که در حال حاضر مدیریت شهرداری تهران را بر عهده دارد شاید از جمله کسانی‌ است که حتی در ظاهر هم نشان می‌دهد در برنامه هایش توجه ویژه‌ای به فناوری اطلاعات خواهد داشت؛ برای مثال وی در دو مناظره اخیر خود در رسانه ملی با آی‌پد وارد صحنه شده و برعکس ۷ کاندیدای دیگر در مناظره‌ها به جای قلم و کاغذ، سوال‌ها و نت‌هایش را در این دستگاه دیجیتالی یاداشت می‌کند. به باور وی به کارگیری فناوری اطلاعات یکی از روش‌های ایجاد اشتغال در جامعه است. 

وی همچنین فیلترینگ اینترنت در کشور را یک ضرورت دانست اما بر این باور است که نبایستی در این بحث تنگ‌نظری و رفتار سلیقه‌ای اعمال شود. 

قالیباف تصریح کرده که نمی‌توانیم بگوییم همه چیز را باید در اینترنت رها کرد و کنترل یک ضرورت است. 

رضایی: ایجاد نهاد‌های جدید 

محسن رضایی در کلیاتی که به عنوان برنامه عمل منتشر کرده فصلی را نیز به فاوا اختصاص داده و در آن به بیان دیدگاه‌هایی که مبتنی بر توسعه فاوا خواهد بود پرداخته است. ایجاد نهاد راهبری فرابخشی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور به عنوان معاون رییس‌جمهور، ایجاد نظام مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور برای حمایت از بخش خصوصی، باز مهندسی و معماری سازمانی ساختار دولتی کشور در راستای چابک سازی و کوچک سازی و تعامل‌پذیری بین دستگاهی (با توجه به ادغام چندین وزارتخانه در یکدیگر) و در جهت استقرار دولت الکترونیک، اینترنت پهنای باند ارزان (شبکه ملی اطلاعات) و در دسترس برای عموم مردم، تخصیص اعتبارات مصوب به طرح‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه‌های دولتی به میزان حداقل ۱۰ درصد از اعتبارات عمرانی دستگاه‌ها برای توسعه طرح‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و واگذاری پروژه‌ها و طرح‌های دستگاه‌های دولتی به بخش خصوصی از جمله راهبردهای وی برای حل معضلات حوزه‌ آی تی کشور است.
 
روحانی: پهنای باندی که در شأن ایرانیان نیست 

از حسن روحانی اظهارات یا برنامه جامعی در خصوص فناوری اطلاعات تا کنون منتشر نشده است اما وی در گفت و گوهای تلویزیونی خود پیوسته به این نکته اشاره داشته که پهنای باند اینترنت در کشور در شأن ایرانیان نیست.
 
به باور وی دنیای امروز دنیای ارتباطات است؛ اما متاسفانه در کشور عده‌ای در دنیای قرن نوزدهم سیر می‌کنند که ما باید محیط مناسب برای استادان بزرگوار و گرانقدرمان آماده کنیم تا آنها بتوانند در مسائل کشور نظر بدهند.
کد مطلب : 5561
https://aftana.ir/vdci.qawct1awzbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی