کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از Wazuh چه می‌دانیم

24 مهر 1403 ساعت 10:01

پس از اعلام محدودیت‌های مرکز راهبردی افتا در خصوص به‌کارگیری بعضی محصولات امنیت سایبری و ازجمله ضدبدافزارها و SIEMها، نام شرکت چینی Wazuh بیش از گذشته به گوش می‌خورد.


پس از اعلام محدودیت‌های مرکز راهبردی افتا در خصوص به‌کارگیری بعضی محصولات امنیت سایبری و ازجمله ضدبدافزارها و SIEMها، نام شرکت چینی Wazuh بیش از گذشته به گوش می‌خورد.
 
به گزارش افتانا، پس از اعلام محدودیت‌های مرکز راهبردی افتا در خصوص به‌کارگیری بعضی محصولات امنیت سایبری و ازجمله ضدبدافزارها و SIEMها، نام شرکت چینی Wazuh بیش از گذشته به گوش می‌خورد. شرکت وازو (واژو) که از سال 2015 فعالیت خود را آغاز کرده یک پلتفرم متن‌باز است که به‌عنوان HIDS و SIEM شناخته می‌شود.
 
با نگاهی به امکانات این پلتفرم، می‌توانیم ویژگی‌های آن را چنین فهرست‌بندی کنیم:

 
اما وازو محدودیت‌هایی هم دارد که کارشناسان را برای به‌کارگیری آن دچار تردید می‌کند که می‌توان به دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرد:  
آیا وازو می‌تواند جایگزین آنتی‌ویروس یا (End-point Detection and Response) EDR  در سازمان‌ها باشد؟
پاسخ به این سئوال می‌تواند وابسته به معماری امنیت در سازمان باشد، اما:
آنتی‌ویروس: بر تشخیص و حذف بدافزارهای شناخته شده تمرکز دارد. اغلب از پایگاه داده‌های ویروس برای شناسایی تهدیدات استفاده می‌کند. ممکن است در تشخیص بدافزارهای جدید و پیچیده با مشکل مواجه شود.
EDR: بر تشخیص و پاسخ به حملات سایبری در نقطه پایانی تمرکز دارد. از روش‌های مختلفی مانند تحلیل رفتار، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای شناسایی تهدیدات استفاده می‌کند. قابلیت‌های گسترده‌تری نسبت به آنتی‌ویروس دارد.
Wazuh: یک سیستم تشخیص نفوذ میزبان (HIDS) و مدیریت اطلاعات و رویدادهای امنیتی (SIEM) است. قابلیت‌هایی در نظارت بر سیستم، تشخیص تهدیدات، تحلیل لاگ‌ها و تولید گزارش دارد. می‌تواند به عنوان یک لایه دفاعی عمیق‌تر عمل کند و اطلاعات مهمی را در اختیار تیم امنیت قرار دهد اما ممکن است در تشخیص بدافزارهای جدید و روزصفر با چالش مواجه شود.
 
ابزارهایی مانند وازو گاهی می‌توانند مکمل خوبی برای آنتی‌ویروس و EDRها باشند زیرا امکان دارد که به عنوان یک لایه دفاعی اضافی در کنار آنتی‌ویروس و EDR پیکربندی شوند؛ برای تحلیل عمیق‌تر تهدیدات و شناسایی ریشه آن‌ها استفاده شوند؛ گزارش‌های جامعی از وضعیت امنیتی سیستم تولید کنند.
 
گفتنی است تعدادی از شرکت‌های ایرانی نیز خدمات نصب و راه‌اندازی محصول را انجام می‌دهند که از قضا این روزها فرصت کافی هم برای انجام این‌کار ندارند!
 


کد مطلب: 22499

آدرس مطلب :
https://www.aftana.ir/news/22499/wazuh-می-دانیم

افتانا
  https://www.aftana.ir