کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا گوگل ناچار به تجزیه می‌شود

گوگل بابت موتور جست‌وجویش متهم به انحصارطلبی شد

غول فناوری زیر تیغ رگولاتورهای ضد انحصارطلبی

Reuters , 16 مرداد 1403 ساعت 13:14

قاضی دادگاهی در آمریکا اعلام کرد گوگل با صرف میلیاردها دلار جهت ایجاد یک انحصار غیرقانونی و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی پیش‌فرض جهان، قوانین ضدانحصار را نقض کرده است.


قاضی دادگاهی در آمریکا اعلام کرد گوگل با صرف میلیاردها دلار جهت ایجاد یک انحصار غیرقانونی و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی پیش‌فرض جهان، قوانین ضدانحصار را نقض کرده است.
 
به گزارش افتانا، یک قاضی آمریکایی با حکمی علیه گوگل، مبنی بر اینکه این شرکت با صرف میلیاردها دلار، یک انحصار غیرقانونی در بازار جست‌وجوی اینترنتی ایجاد کرده است، یک پیروزی را در اولین پرونده بزرگ ضد انحصارطلبی علیه یک غول فناوری در بیش از دو دهه گذشته، نصیب دولت آمریکا کرد.
 
قاضی آمیت مهتا در واشنگتن طی حکمی ۲۸۶ صفحه‌ای گفت: گوگل با پرداخت ۲۶ میلیارد دلاری برای تبدیل موتور جست‌وجوی خود به گزینه پیش‌فرض در گوشی‌های هوشمند و مرورگرهای وب، عملا مانع از موفقیت هر رقیب دیگری در بازار شده است. قراردادهای توزیع گوگل، بخش قابل توجهی از بازار خدمات جست‌وجوی عمومی را انحصاری کرده و فرصت‌های رقبا را برای رقابت، مختل می‌کند. گوگل با انحصار توزیع بر روی گوشی‌ها و مرورگرها، توانسته است به طور مداوم قیمت تبلیغات آنلاین را بدون پیامدی، افزایش دهد.
 
قاضی در حکم خود نوشت: شواهد این محاکمه، کاملا ثابت کرد قدرت انحصاری گوگل که توسط قراردادهای توزیع انحصاری حفظ می‌شود به این شرکت امکان می‌دهد قیمت تبلیغات متنی را بدون هیچ‌گونه محدودیت رقابتی معناداری، افزایش دهد.
 
رگولاتورهای ضد انحصارطلبی مدعی هستند گوگل به‌طور غیرقانونی، انحصار جست‌وجوی آنلاین و تبلیغات مرتبط را حفظ کرده است. دولت آمریکا اعلام کرد که گوگل در طول چندین دهه به اپل و سامسونگ و شرکت‌های دیگر برای قرارگیری به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در گوشی‌های هوشمند و مرورگرهای وب، میلیاردها دلار پرداخت کرده است. این موقعیت  به گوگل کمک کرده است به پرکاربردترین موتور جست‌وجوی جهان تبدیل شود و بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد سالانه که عمده آن از محل تبلیغات جست‌وجو است، کسب کند.
 
مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، گفت: این پیروزی در برابر گوگل، یک پیروزی تاریخی برای مردم آمریکا است. هیچ شرکتی، صرف‌نظر از اینکه چقدر بزرگ یا تاثیرگذار است، فراتر از قانون نیست. وزارت دادگستری به اجرای قوی قوانین ضد انحصارطلبی ادامه خواهد داد.
 
گوگل اعلام کرد قصد دارد به این تصمیم اعتراض کند و کنت واکر، رئیس امور جهانی گوگل، در بیانیه‌ای گفت: همان‌طور که این روند ادامه دارد، این شرکت همچنان بر تولید محصولاتی متمرکز می‌شود که برای مردم مفید و آسان باشد.
 
تصمیم قاضی مهتا که فقط بر مسئولیت حقوقی گوگل متمرکز است، جلسه استماعی را برای ماه آینده برنامه‌ریزی کرد تا درباره زمان محاکمه جداگانه در خصوص راه چاره بحث شود.
 
وزارت دادگستری آمریکا هنوز اعلام نکرده که به دنبال چه تغییراتی است، اما ممکن است  خواستار جدایی کسب‌وکار جست‌وجوی گوگل از سایر محصولاتش مانند اندروید یا مرورگر کروم شود که در صورت دستور قاضی، بزرگ‌ترین تجزیه اجباری یک شرکت آمریکایی از زمان انحلال شرکت AT&T در سال ۱۹۸۴ خواهد بود. قاضی ممکن است دستور تجزیه کامل گوگل را ندهد و تصمیم بگیرد که فقط معاملات جست‌وجوی انحصاری را باطل کند. یکی دیگراز گزینه‌ها، ممکن است ملزم کردن گوگل به دادن مجوز ایندکس جست‌وجوی خود باشد که داده‌های مورد استفاده برای ایجاد نتایج جست‌وجوی این شرکت است.
 
در پی اعلام این حکم، سهام آلفابت (شرکت مادر گوگل) در پایان معاملات روز دوشنبه بازار نیویورک، تقریبا ۴.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۵۹.۲۵ دلار رسید و شرکت اپل که در خطر از دست دادن میلیاردها دلار پرداختی است که گوگل انجام می‌دهد تا موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در مرورگر آیفون باشد با سقوط ۴.۸ درصد قیمت سهام خود به ۲۰۹.۲۷ دلار مواجه شد.
 
از طرفی رگولاتورهای ضد انحصارطلبی، در پرونده جداگانه دیگری، از گوگل به دلیل انحصار فناوری مورد استفاده برای خرید، فروش و ارائه تبلیغات نمایشی آنلاین شکایت کردند. در این پرونده که قرار است ماه آینده، در دادگاه فدرال ویرجینیا بررسی شود، دولت به دنبال مجبور کردن گوگل به فروش برخی از محصولات فناوری تبلیغاتی خود است.
 


کد مطلب: 22357

آدرس مطلب :
https://www.aftana.ir/news/22357/گوگل-بابت-موتور-جست-وجویش-متهم-انحصارطلبی

افتانا
  https://www.aftana.ir