پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
جالب است ۰
بیانیه مرکز ماهر درباره نشت اطلاعات پی‌در‌پی شهروندان

سکوت سرمایه اجتماعی را کاهش می‌دهد

مرکز ماهر درباره روند افشای داده‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارها در فضای مجازی بیانیه‌ای منتشر کرد و از تمام متخصصان و کارشناسان امنیت سایبری خواست در صورت مشاهده هرگونه افشای غیرمجاز یا آسیب‌پذیری در سامانه‌های بومی، آن را از طریق کانال‌های ارتباطی مرکز ماهر اطلاع‌رسانی کنند.
منبع : مرکز ماهر
مرکز ماهر درباره روند افشای داده‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارها در فضای مجازی بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، مرکز ماهر درخصوص روند افشای داده‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارها در اینترنت که این روزها خبرهای زیادی درباره آن شنیده‌ایم، بیانیه‌ای صادر کرد که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

ارتقای هر سیستمی، ازجمله امنیت و حفاظت از داده‌های شهروندان نیازمند دریافت بازخوردها و تصحیح آن سیستم است. همچنین مطالبه‌گری صحیح، نقطه‌ آغازین بهبود و اصلاح هر سیستمی است. پیرو پرسش‌هایی که در خصوص اخبار مربوط به افشای داده‌های شهروندان از مرکز ماهر طرح می‌شود، این مرکز ضمن استقبال از مطالبه‌گری‌ها و حساسیت‌های شهروندان در خصوص این اخبار، لازم می‌داند تا نکات زیر را یادآوری نماید:

مطابق بند ۵-۱ نظام ملی مقابله با حوادث فضای مجازی کشور: «مسئولیت پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی هر دستگاه، برعهده بالاترین مقام آن دستگاه خواهدبود.» به این ترتیب مسئولیت اصلی در پاسخ به سوالات امنیت بانک‌های داده و اطلاعات در وهله اول برعهده بالاترین مسئول دستگاه است.

مرکز ماهر بر اساس چارچوب‌های قانونی و ماموریت‌های محوله گزارش خود را در خصوص حوادث، صرفا برای مقامات مسئول ارسال می‌کند؛ هرچند پس از اتمام بحران این مرکز این حق را برای خود قائل است تا به تدوین گزارش‌هایی عمومی (با حفظ امنیت و حریم خصوصی داده‌ها) اقدام نماید تا به عنوان وظیفه ذاتی هر جزء از سیستم با ارائه بازخوردهای مناسب گامی جهت ارتقای و بهبود نظام حکم‌رانی داده بردارد.

مرکز ماهر به این اصل اعتقاد دارد که مقابله با آن دسته از حوادث فضای مجازی کشور که منجر به افشای داده‌های شهروندان می‌شود، باید به‌صورت متمرکز و کاملا تخصصی، صرفا به یک مرکز مستقل دولتی واگذار شود تا امکان بررسی مستقل، بدون جانبداری، همراه با واکنش سریع و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای اطلاع‌رسانی به‌موقع و باکیفیت همراه با انباشت دانش امنیت داده برای حفظ منافع ملی فراهم آید.

مرکز ماهر بر اساس وظایف ذاتی و قانونی خود موارد متعددی از این دست را همواره کشف و یا از افراد دلسوزی که به‌صورت مسئولانه و صادقانه اطلاع‌رسانی می‌کنند دریافت می‌کند. تمام این موارد پس از بررسی‌های فنی جهت راستی‌آزمایی و استخراج شواهد و راهکار مقابله بر اساس چارچوب‌های قانونی به‌صورت محرمانه به صاحبان سرویس‌ها و داده‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود و تلاش دارد تا در صورت نیاز برای مقابله با آن اقدام عملیاتی مناسب انجام دهد.

دعوت همیشگی مرکز ماهر از تمام متخصصان و کارشناسان امنیت سایبری این است که در صورت مشاهده هرگونه افشای غیرمجاز یا آسیب‌پذیری در سامانه‌های بومی آن را از طریق کانال‌های ارتباطی مرکز ماهر اطلاع‌رسانی کنند. طبیعتا اعلام عمومی یک داده افشا شده یا یک آسیب‌پذیری امنیتی از طریق رسانه و شبکه‌های اجتماعی بدون اطلاع قبلی به خود قربانی یا به نهادهای مسئول مانند مرکز ماهر یا مرکز افتا ریاست جمهوری، حرکت سازنده و همراه با مسئولیت اجتماعی محسوب نمی‌شود.

در انتها به سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف یادآور می‌شود که «سکوت، پاسخ‌گویی مناسب نیست؛ بلکه تنها سرمایه اجتماعی را کاهش می‌دهد»؛ هرچند شهروندان و مطالبه‌گران از مرجع پاسخ‌گویی آگاهی نداشته‌باشند. امید می‌رود صاحبان بانک‌های اطلاعاتی که داده‌ها و اطلاعات شخصی مردم به صورت امانت در اختیار آنهاست، نه‌تنها نسبت به حفظ این امانت و حریم خصوصی شهروندان، هم بر اساس قانون و هم بر اساس مسئولیت اجتماعی، حساسیت لازم را داشته‌باشند؛ بلکه با پاسخ‌گویی مناسب بتوانند امنیت روانی عمومی را نیز فراهم‌آورند.
کد مطلب : 16568
https://aftana.ir/vdcfctdy.w6dvvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی