جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
جالب است ۰
مهدی اخوان بهابادی جوانی است که همچون بسیاری از معاونان وزیر در وزارتخانه های دیگر که به خواست و انتخاب محمود احمدی‌نژاد و پیشنهاد گروه مشاوران جوان و اسفندیار رحیم مشائی انتخاب شدند.
منبع : بازتاب
مهدی اخوان بهابادی جوانی است که همچون بسیاری از معاونان وزیر در وزارتخانه های دیگر که به خواست و انتخاب محمود احمدی‌نژاد و پیشنهاد گروه مشاوران جوان و اسفندیار رحیم مشائی انتخاب شدند.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)،در حالی که به تازگی دکتر احمدی نژاد مهدی اخوان، سرپرست سابق مرکز تحقیقات مخابرات را به عنوان دبیر شورای تازه تاسیس فضای مجازی منصوب کرده، یک مقام مسئول در وزارت ارتباطات اظهار کرد: اخوان در پی انتقال این مرکز مهم از وزارت ارتباطات و پروژه‌های اصلی شبکه ملی اطلاعات به شورای عالی فضای مجازی و زیر نظر خود است؛ امری که طبعا با مخالفت مسئولان وزارت ارتباطات روبروست. 

دکتر مهدی اخوان بهابادی جوانی است که همچون بسیاری از معاونان وزیر در وزارتخانه های دیگر که به خواست و انتخاب محمود احمدی‌نژاد و پیشنهاد گروه مشاوران جوان و اسفندیار رحیم مشائی انتخاب شدند، به وزارت ارتباطات رفت و در پست معاون وزیر در آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل منصوب شد. 

او بعد از مدتی کوتاه، همزمان به عنوان سرپرست مؤسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات که قبلاً با نام مرکز تحقیقات مخابرات ایران شناخته می‌شد، نیز منصوب شد.

گرچه تصدی همزمان سرپرستی این مرکز و معاونت پژوهش وزارت ارتباطات پیش از این هم سابقه داشته، اما دادن دو مسئولیت به او، با برخی تذکرات سازمانها و نهادهای نظارتی مواجه شد و با این حال، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به جابجایی او نکرد. 

او که کسب رتبه اول کنکور را هم در سابقه خود دارد، بعد از مدتی کوتاه با سرعت پله‌های ترقی را طی کرد و پست قائم مقام وزیر در حوزه فناوری و بین‌الملل و ریاست کمیته وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و ... را از آن خود کرد.

در این حال یک مقام مسئول در وزارت ارتباطات با اشاره به مسوولیت‌های داده شده به آقای اخوان گفت:اینها همه حاکی از اعتماد بیش از حد معمول دکتر تقی‌پور و دادن عرصه به یک جوان دانشگاهی و تحصیلکرده در عرصه مدیریتی کلان کشور بود؛ اما در این بین ایده‌های بلندپروازانه اخوان برای راه‌اندازی اپراتور چهارم و همچنین شور رسانه‌ای جوانگرایانه او که با افزایش پهنای باند و برداشتن محدودیت‌های اینترنتی همراه بود، زنگ خطری شد برای تقی‌پور و مدیران کهنه کار و دوراندیش وزارت ارتباطات تا آشکارا و پنهان به او تذکرات جدی دهند و او را کنترل نمایند که این امر عکس‌العملی عجیب از سوی او را برتابید. 

وی افزود: حالا بعد از گذشت تقریباً دو سال و نیم از حکم معاونت و قائم مقامی وزیر در فناوری و امور بین‌الملل و از همه مهم‌تر سرپرستی مرکز تحقیقات مخابرات ایران، با طرح و تأیید وزیر ارتباطات، او یکی دیگر از پله‌های ترقی را طی کرد و با حکم رئیس جمهور، بر صندلی دبیری شورای عالی فضای مجازی ‌نشست.

این مقام وزارت ارتباطات گفت: دبیری اخوان در شورای عالی فضای مجازی به همین سادگی هم محقق نشد و برای کسب آراء، این تقی‌‍‌پور بود که برای دفاع از کیان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با فرد فرد اعضاء به جلسه نشست تا بلکه نام مهدی اخوان بهابادی را بسیار قوی‌تر و پررنگ‌تر از نام علی عسگری معاون صداوسیما که به اندازه ۳۳ سال سن اخوان سابقه کار مدیریتی داشت، نشان دهد و در میان اعضاء اخوان را تثبیت نماید. 

وی ادامه داد: با این حال اخبار منتشره در بین متخصصین فناوری اطلاعات و ارتباطات و کارشناسان این امر و حتی کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز تحقیقات مخابرات ایران که مهدی اخوان بهابادی خودش دو سال و نیم سرپرستی آنجا را به عهده داشته، حاکی است: گویا مهدی اخوان قصد دارد با نظر به مرکز تحقیقات مخابرات ایران که زادگاه اصلی کاری او بوده، هم اکنون پروژه‌های اصلی شبکه ملی اطلاعات را که مهم‌ترین پروژه کشور و تکلیف اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه پنجم توسعه است را به بهانه تشکیل مرکز فضای مجازی کشور در کنار شورای عالی فضای مجازی زیر نظر خود قرار دهد.

این مقام مسئول گفت: آیا شأن شورای عالی فضای مجازی که مقام معظم رهبری در حکم انتصاب اعضای آن شورا فرمودند: ‹‹ اقتضاء می‌کند که نقطه کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور بوجود آید.درگیر شدن در امور اجرایی و چند پروژه تحقیقاتی – تخصصی است؟ آیا با این فضا دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با این رویکرد معاون سابق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات احساس نگرانی و نومیدی نخواهند داشت؟ 

وی هشدار داد: گویا تصمیم مبارکی که برای سرآغاز اقداماتی جدید برای عرصه تصمیم‌گیری و هدایت و سیاستگذاری برای مدیریت فضای مجازی کشور توسط مقام معظم رهبری اتخاذ گردید، خیلی زود دستخوش سلایق شخصی شده است. آیا مگر غیر از این است که برنامه‌ریزی کلان، نظام‌سازی، تقسیم کار ملی بین دستگاه‌های اجرایی فعال و ایجاد هماهنگی بین آنها و رسیدگی حاکمیتی و تدوین سندهای راهبردی در این حوزه از مسئولیت‌های اصلی این شورا و مرکز به حساب می‌آید؟ 

گفتنی است در برخی دوره ها تغییرات ساختاری و سازمانی و تکالیف قانونی محوله به مرکز تحقیقات مخابرات، باعث نارضایتی کارکنان این مرکز شده است. 

در عین حال از آنجا که شورای عالی فضای مجازی تازه تاسیس است، هنوز امکانات و فضای مشخصی ندارد و همین امر باعث شده تا دبیر این شورا خواستار استفاده از امکانات مرکز تحقیقات شود.

تازه ترین اخبار حاکی است:وزیر ارتباطات دیداری از مرکز تحقیقات مخابرات داشته و مقرر شده ساختمان کوچک‌تر این مرکز به شورای عالی فضای مجازی و آقای اخوان تعلق گیرد.
کد مطلب : 1629
https://aftana.ir/vdcj.8evfuqemhsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی