پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
جالب است ۰
درخواست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از وزارت ارتباطات

برخورد شفاف در زمینه وضعیت نرخ ارز

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور خواستار اعلام موضع و اقدامات صریح وزارت ارتباطات در مورد اقداماتش برای بهبود وضعیت ارزی صنعت ارتباطات و فناوری ایران شد.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور خواستار اعلام موضع و اقدامات صریح وزارت ارتباطات در مورد اقداماتش برای بهبود وضعیت ارزی صنعت ارتباطات و فناوری ایران شد.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به اثرات افزایش نرخ ارز بر صنعت فاوای کشور گفت: توسعه فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات و غیره به‌طور کامل به تامین تجهیزات وابسته است. تجهیزاتی مانند کامپیوتر، کابل، سرور، رک، دکل، روتر، سوئیچ و غیره احتیاج داریم که بخشی از آنها تولید داخل است و بخشی وارداتی است. در طی ۴۰ سال گذشته تامین‌کنندگان همیشه راه‌حل‌هایی را برای تجارت خود پیدا کردند. تا اینکه روند صعودی نرخ ارز قبل از عید شروع شد و دولت ارز تک‌نرخی را به عنوان نرخ رسمی اعلام کرد که تنها بانک مرکزی امکان تخصیص آن را دارد و هر شکل دیگری از آن قاچاق و خلاف قانون تلقی می‌شود. این مسئله موجب شده‌است تا بسیاری از فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌دلیل رده‌بندی فاوا در حوزه کالاهای لوکس برای تامین ارز موردنیازشان با مشکلاتی روبرو شوند.

وی افزود: از سوی دیگر برخی از فعالان که به صورت اعتباری محصولاتی را از شرکت‌های خارجی تهیه می‌کردند اکنون برای تسویه حساب احتیاج به ارز دارند و این بدهی ارزی روی دست شرکت‌ها باقی مانده‌است و اگر نتوانند تعهدات‌شان را از مبادی قانونی تامین کنند هم اعتبارشان از میان می‌رود و هم دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند. همین‌طور شرکت‌های نرم‌افزاری نیز برای ثبت سفارش و خرید لایسنس‌های نرم‌افزاری دچار مشکلاتی هستند.

اثنی‌عشری با تاکید بر اینکه بانک مرکزی، وزارتخانه مرجع صنعت فاوا را وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌داند، گفت: از وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات انتظار داریم همان‌طور که نسبت به مسائل روز کشور واکنش‌های مناسبی نشان می‌دهند به این موضوع نیز رسیدگی کند تا مسئله شرکت‌های این حوزه نیز رفع شود.

مهدی حیدری، مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ نیز در حاشیه نشست خبری الکام‌استارز در خصوص اثرات افزایش نرخ ارز، گفت: صنعت فاوا نیز مانند دیگر صنایع بی‌نصیب از مشکلات ارزی نبوده‌است، ولی در بحث نمایشگاه تعدادی از شرکت‌ها که نماینده شرکت‌های خارجی هستند یا محصولات ارزی دارند و باید هزینه‌های حضورشان را به‌صورت ارزی پرداخت کنند با مسائلی روبرو هستند و در جلساتی که با آقای اسفهبدی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، داشتیم قول مساعدی داده شد تا در این بخش با الکامپ همراهی شود. ازجمله به جای پرداخت ارز نقدی قرار شد امسال معادل ریالی آن پرداخت شود. از سوی دیگر حداکثر همکاری از سوی شرکت سهامی برای پرداخت‌های ارزی شرکت‌های الکامپ در نظر گرفته شده‌است.
کد مطلب : 14144
https://aftana.ir/vdcdof0f.yt0oo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی