جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 26 Apr 2024
جالب است ۰
سیف: در سپهر فناوری مالی، هیچ تغییر و نوآوری قابل پیش‌بینی قطعی نیست و لذا سیاست‌گذار نیز باید پویایی بازار را در فرایند مقررات‌گذاری خود وارد کند.
سیف: در سپهر فناوری مالی، هیچ تغییر و نوآوری قابل پیش‌بینی قطعی نیست و لذا سیاست‌گذار نیز باید پویایی بازار را در فرایند مقررات‌گذاری خود وارد کند.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)،ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، در مراسم افتتاحیه هفتمین همایش نظام‌های پرداخت و بانکداری الکترونیکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد، اظهار کرد: واگذاری امور مرتبط به فناوری به یک واحد جداگانه و تفویض تصمیم‌گیری برای عملیاتی شدن فناوری در یک بانک باید به رویکردی همه‌جانبه برای بهره‌برداری از حداکثر منافع و مواجهه راهبردی با تاثیرات فناوری تحول یابد. سامانه‌های پرداخت و تسویه که سال‌ها در بسترها، استانداردها و ساختارهای جاافتاده مسیر تکاملی خود را طی می‌کر، با امواج چندگانه فناوری‌های نوین، مشتمل بر شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای هوشمند، پردازش ابری، زنجیره بلوکی و دفاتر توزیع شده روبرو شده‌است.

وی پذیرش هوشمندانه و کنشی فناوری را مستلزم تغییر در نگرش سیاست‌گذار و صاحبان و مدیران کسب‌و‌کار دانست و گفت: مدیران بانک‌ها و موسسات مالی باید بیش از پیش، آگاهی و شناخت دقیقی نسبت به ماهیت تغییرات فناوری‌محور و اثرات آن بر بانک‌ها کسب کنند و به صورت مستقیم در تصمیمات راهبردی مشارکت داشته‌باشند. نگاهی به شواهد و تجربیات بین‌المللی نشان می‌دهد که در چند سال آینده نظام پولی و بانکی نیز با تغییراتی روبرو می‌شود که پیش از این بخش‌هایی نظیر نشر و اطلاع‌رسانی و ارتباطات را زیر و زبر کرده‌بود.

سیف خواستار انطباق سیاست‌گذار در تدوین الگوهای سیاست، مقررات و نظارت بر آنها با فضای فناوری‌محور شد و گفت: در عصری که ابداعات و نوآوری‌ها تغییرات را به صورت روزانه در فضای اجتماعی و اقتصادی رقم می‌زنند، ایستایی، تکیه بر فرایندهای قدیمی بررسی و اظهارنظر و دیدگاه‌های قیاسی بی‌فایده است. ادامه این رویکرد با انفعال سیاست‌گذار، نقش آن را به کنش‌گری بی‌تاثیر و تشریفاتی بدل می‌کند. بدیهی است با کنار ماندن سیاست‌گذار از سیر تحولات، هرج‌ومرج و آسیب‌های ناشی از آن کلیت اقتصاد را با تهدیدات جدی روبرو می‌کند.

وی درباره فین‌تک‌ها گفت: موضوع روز جهان و ایران در حوزه پولی و بانکی، ظهور فناوری‌های مالی یا پدیده فین‌تک است. فناوری‌های مالی فرصت‌ها و افق‌های جدیدی را برای بهره‌گیری حداکثری از امکانات فناوری در نظام مالی فراهم می‌کند. از سویی دیگر، دو جنبه اساسی در فناوری‌های مالی، نوآوری در کیفیت و دسترس‌پذیری خدمات و محصولات موجود و تحول در ماهیت خدمات و محصولاتی است که پیش از این به صورت سنتی در انحصار بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ بود. این دو جنبه، دو محور مختصاتی را تشکیل می‌دهند که نقشه تغییرات فناوری در سپهر صنعت مالی را ترسیم می‌کنند.

وی افزود: تغییر مهم دیگر، ادغام و ترکیب شدن بخش‌های مختلف بازارهای مالی و ارایه محصولات و خدمات ترکیبی است. بانک مرکزی با توجه به تحولات فناوری‌های نوین، رویکرد نسبتا جدیدی را برای سیاست‌گذاری و ترسیم نقشه بازار پول در پیش گرفته‌است. الگوی جدید مبتنی بر چرخه‌ای دایم از فرایند رصد، سیاست و مراقبت است که با تعامل و مشارکت ذی‌نفعان بازار و فناوران مالی صورت می‌پذیرد. در سپهر فناوری مالی، هیچ تغییر و نوآوری قابل پیش‌بینی قطعی نیست و لذا سیاست‌گذار نیز باید از قالب خود خارج شود و پویایی بازار را در فرایند مقررات‌گذاری خود وارد کند.
کد مطلب : 13664
https://aftana.ir/vdcjxmev.uqetmzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی