جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
جالب است ۰
مشاور امور حقوقی شرکت مایکروسافت اعلام کرده‌است که در حمله سایبری اخیر موسوم به باج‌افزار واناکرای، ردپای هکرهای کره شمالی دیده می‌شود.
منبع : خبرگزاری ايسنا
مشاور امور حقوقی شرکت مایکروسافت اعلام کرده‌است که در حمله سایبری اخیر موسوم به باج‌افزار واناکرای، ردپای هکرهای کره شمالی دیده می‌شود.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، حمله سایبری واناکرای (WannaCry) سال گذشته به کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌های بسیاری خسارات جبران‌ناپذیری وارد کرد. حمله سایبری باج‌افزار واناکرای به طور قطع یکی از مهلک‌ترین حملاتی است که در سال‌های اخیر صورت گرفته‌است. به‌عنوان مثال، باج‌افزار مذکور توانست بخش‌های سلامت و بهداشت و خدمات بیمارستان‌های انگلستان را برای چندین روز از کار بیندازد و عمل‌های جراحی بسیاری از شهروندان را مختل کرده و یا به تعویق بیندازد.

برد اسمیت، مشاور امور حقوقی شرکت مایکروسافت، با شناسایی هویت عوامل این حمله، انگشت اتهام را به سوی هکرهای کره شمالی به نشانه رفته‌است و در واقع این کشور را مسئول و عامل حمله واناکرای اعلام کرده‌است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، بدافزار واناکرای حدود ۲۰۰ هزار رایانه و سیستم را در بیش از ۱۵۰ کشور در جهان مورد حمله قرار داده و اطلاعات خصوصی و محرمانه آنها را به سرقت برده و یا از آنها سوءاستفاده کرده‌است.

پس از حمله واناکرای، نیل مهتا، پژوهشگر و محقق حوزه امنیت شرکت گوگل، نیز اظهار کرده‌است که میان کد مورد استفاده در این بدافزار و ابزار هک گروه لازاروس متعلق به کره شمالی، شباهتی کشف شده‌است.

بر اساس اخبار و آمار منتشر شده، آمار حملات سایبری و هک در سال جاری میلادی ۲۰۱۷، به اوج خود رسیده‌است و تقریبا می‌توان گفت هر روزه خبرهای آن از گوشه و کنار جهان به گوش می‌رسد. انگلستان و اسپانیا جز نخستین کشورهایی بودند که رسما به عنوان قربانی این حملات شناسایی شدند.

از بزرگ‌ترین قربانیان حملات این بدافزار می‌توان به سازمان ملی تامین بهداشت و درمان (NHS) انگلستان، فدکس، دویچه‌بان، وزارت کشور، وزارت بحران و شرکت مخابراتی مگافون روسیه و همچنین بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی تلفنی اسپانیا به نام تلفنیکا اشاره کرد.

باج‌افزار واناکرای WannaCry با استفاده از حفره‌های امنیتی که در ویندوز وجود دارد، فایل‌های کاربران را رمزگذاری کرده و برای جلوگیری از حذف داده‌ها، ۳۰۰ دلار به صورت بیت‌کوین طلب می‌کند.

برد اسمیت در ادامه سخنانش بر لزوم تشکیل کنوانسیونی بین‌المللی به منظور جلوگیری از حملات سایبری احتمالی در آینده تاکید کرد و به وضوح عنوان کرد که این حملات به‌خصوص در سال جاری میلادی درصد بالایی از شهروندان و کاربران عادی را نشانه گرفته و تحت‌تاثیر قرار داده‌است و مجامع بین‌المللی باید هرچه سریع‌تر برای مقابله با این معضل چاره‌ای بیندیشند.

با اینکه این حمله سایبری رایانه‌های مبتنی‌بر ویندوز را هدف قرار داده‌بود، اما هم‌اکنون مایکروسافت آن‌قدرها هم از این مسئله متضرر نشده‌است و بدین‌وسیله برای ترغیب کاربرانش به نصب و استفاده از نسخه‌های به‌روزرسانی شده و جدید خود استفاده کرده‌است.
کد مطلب : 13303
https://aftana.ir/vdcjttev.uqetyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی