سازمان نظام صنفی رایانهای تهران در یک کنفرانس مطبوعاتی، تسهیلات خود به اعضای صنف در زمینه دریافت مجوز خدمات پس از فروش را معرفی و تشریح کرد.
گزارش خبری کنفرانس مطبوعاتی سازمان در زمینه تسهیلات دریافت مجوز گارانتی:
برنامههای سازمان در زمینه تسهیلات مجوزخدمات پس از فروش تشریح شد
فریبا یاراحمدی
6 دی 1394 ساعت 13:02
سازمان نظام صنفی رایانهای تهران در یک کنفرانس مطبوعاتی، تسهیلات خود به اعضای صنف در زمینه دریافت مجوز خدمات پس از فروش را معرفی و تشریح کرد.
سازمان نظام صنفی رایانهای تهران در یک کنفرانس مطبوعاتی، تسهیلات خود به اعضای صنف در زمینه دریافت مجوز خدمات پس از فروش را معرفی و تشریح کرد.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، دراین نشست خبری که صبح روز شنبه پنجم دی ماه ۹۴ با حضور ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور و رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای تهران، علیرضاپورنقشبند، عضو هیئت مدیره و عضو کمیسیون سخت افزار سازمان، حجتاله مسعودی، عضو هیئت مدیره و نایب رئیس کمیسیون سخت افزار سازمان، اصغر رضانژاد، عضو هیات مدیره و دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای تهران و حضور پرشور رسانههای تخصصی حوزه ICT و اقتصاد برگزار شد، موضوع ارائه تسهیلات سازمان به اعضا برای دریافت مجوز خدمات پس از فروش دراین حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
الزام عضویت فروشگاههای رایانهای در سازمان
درابتدای این نشست ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای، ضمن تشریح مستندات قانونی مصوب درخصوص الزام عضویت تمام فعالان حوزه ICT در سازمان و همچنین دستورالعمل عضویت فروشگاهها گفت: براساس دستورالعمل عضویت فروشگاهها در آییننامه تشکیل نظام صنفی رایانهای، تمام افرادی که در قالب فروشگاههای عرضه محصولات سخت افزاری، نرم افزاری، حاملهای حاوی اطلاعات، قطعات و مواد مصرفی قصد فعالیت داشته و میخواهند پروانه کسب دریافت کنند، باید ابتدا برای دریافت مجوز فعالیت به نظام صنفی رایانهای استان مراجعه کنند.
سعادت بااشاره به اینکه موضوع الزام عضویت فروشگاههای رایانهای در سازمان برخلاف شرکتها و مشاوران فاوا، مورد غفلت واقع شده گفت: بهدلیل اینکه اتحادیهها قبل از سازمان فعالیت داشتهاند، این الزام قانونی درخصوص عضویت فروشگاهها در سازمان، مغفول واقع شده بود.البته مکاتباتی در این زمینه با اتحادیه فناوران رایانه تهران انجام دادهایم و هم اکنون در حال پیگیریهای لازم برای جذب این فروشگاهها و تسهیل فرایند عضویت آنها در سازمان نظام صنفی رایانهای هستیم.
او با تاکید براینکه اتحادیهها در راستای سازمان نظام صنفی رایانهای حرکت میکنند، افزود: قانونگذار در این زمینه میگوید متقاضیان فروشگاههای رایانهای قبل از این که پروانه کسب خود را از اتحادیه دریافت کنند باید اول مجوز فعالیت خود را از سازمان نظام صنفی رایانهای بگیرند؛ درحقیقت یکی از مدارکی که باید به اتحادیه برای دریافت پروانه فروشگاهی عرضه شود، مجوز فعالیت این فروشگاهها از سازمان است.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای دراین رابطه ادامه داد: اتحادیهها تعریف قانونی مشخصی دارند؛ طبق قانون، اتحادیهها با شرکتها سروکار ندارند و به مشاغلی همچون فروشگاهها که با اماکن عمومی در ارتباط هستند مرتبطاند.
سعادت با بیان اینکه شرکتها به صورت کلی طبق قانون تجارت، درمسیر قانونی مشخص فعال هستند گفت: اتحادیهها از نظر قانون نمیتوانند و حق ندارند مدعی نظارت و حتی ارتباط با شرکتها باشند. در وظیفه مشخص و قانونی اتحادیهها، قانونگذار به آنها اجازه نداده که در رابطه با شرکتها تصمیم بگیرند و قطعاً نمیتوان براساس سلیقه دراین خصوص اظهارنظر کرد.
وی درخصوص جایگاه مجوز سازمان نظام صنفی رایانهای برای فروشگاههای رایانهای به ذکر مثالی پرداخت و گفت : همانطورکه هر اغذیهفروشی قبل از دریافت پروانه از اتحادیه مربوطه باید از طرف وزارت بهداشت مجوز بگیرد و سپس برای پروانه اتحادیه اقدام کند، درحقیقت سازمان نظام صنفی رایانهای همان وظیفه وزارت بهداشت را در حوزهICT برعهده دارد؛ چراکه سازمان مجموعهای از آحاد دست اندرکاران صنعت ICT، چه اشخاص حقیقی چه حقوقی است که این دست اندرکاران مانند سازمان نظام پزشکی حافظ سلامت صنعت ICT هستند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای در این رابطه ادامه داد: مجوز فعالیت سازمان نظام صنفی رایانهای ، مدرک معتبر فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. دریافت مجوز این سازمان برای متقاضیان فعالیت در حوزه فروشگاهی تأیید میکند که متقاضی، حائز شرایط اولیه فعالیت است و این موضوع در واقع کار اتحادیهها برای صدور پروانه را تسهیل میکند. ضمن اینکه سازمان میتواند بانک اطلاعاتی متمرکز و جامعی از تمام فعالان حوزه ICT ایجاد کند تا از طریق این بانک اطلاعاتی میتوان علاوه بر استخراج آمارهای موردنیاز صنعت فاوا، از صحت و سلامت فعالیت و ارائه خدمات در این حوزه اطمینان حاصل کرد.
سعادت درخصوص ادعاهای مطرح شده از سوی اتحادیه مبنی بر پلمپ شرکتهایی که مجوز فعالیت از اتحادیه ندارند، تاکید کرد: شرکتها هم مانند فروشگاهها و اشخاص حقیقی زیرمجموعه سازمان هستند و همان تاکیدات قانونی دارند؛ شرط لازم و کافی فعالیت این فعالان طبق قانون مصوب مجلس، عضویت در سازمان نظام صنفی رایانهای است و اتحادیهها نمیتوانند در خصوص جلوگیری از فعالیت آنها تصمیمگیری کنند.
تسهیل و تسریع دریافت مجوز خدمات پس از فروش
حجتاله مسعودی، عضو هیئت مدیره و قائم مقام کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانهای تهران با اشاره به فعالیتهای این کمیسیون به منظور ساماندهی موضوع گارانتیهای حوزه ICT گفت: از مدتها قبل کمیسیون سخت افزار پیگیر موضوع ضوابط اجرایی قانون حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حوزه خدمات پس از فروش تجهیزات رایانهای بود تا موضوع گارانتیها به ویژه در حوزه سخت افزار ساماندهی شود؛ در واقع سازمان مدتها به دنبال ایجاد انسجام میان خود و اتحادیه به عنوان بازوهای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بود؛ این موضوع پیگیری شد تاجایی که نهایتاً به دلیل عدم هماهنگیهای موجود موضوع ساماندهی گارانتی به نتیجه دلخواه نرسید.
مسعودی در این خصوص ادامه داد: درنهایت سازمان نظام صنفی رایانهای و اتحادیه هر یک به موازات خود این موضوع را پیگیری کردند تا درنهایت یک جلسه مشترک میان سازمان نظام صنفی رایانهای، اتحادیه و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برگزار شد. با موافقت سازمان حمایت، مقرر شد سازمان نظام صنفی رایانهای تهران و اتحادیه فناوران رایانه تهران به عنوان بازوهای کارشناسی سازمان حمایت در حوزه ارائه مجوز خدمات پس از فروش به اعضای فعال در صنف کمک کنند.
وی درخصوص فرایند دریافت مجوز خدمات پس از فروش درحوزه ICT گفت: درحال حاضر اعضای سازمان که متقاضی دریافت مجوز ارائه خدمات پس از فروش هستند در ابتدا میتوانند با مراجعه به سازمان نظام صنفی رایانهای تهران، درخواست خود را ارائه کنند. سازمان در این مرحله به کمک بازوهای کارشناسی خود و براساس بندهای خدمات پس از فروش، درخواست شرکتهای متقاضی را برای دریافت مجوز ارائه خدمات پس از فروش بررسی و پیشممیزی میکند.
مسعودی ادامه داد: درصورتی که طبق آیین نامه خدمات پس از فروش، این شرکتها دارای شرایط لازم باشند، سازمان متقاضیان را به شرکت بازرسی مورد تایید سازمان حمایت معرفی خواهد کرد.
وی درخصوص تفاهم سازمان نظام صنفی رایانهای تهران با شرکت بازرسی مورد تایید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: جلسات مختلفی با شرکت مدنظر بازرسی داشتیم که این موضوع منجر به عقد تفاهم نامهای میان سازمان و شرکت بازرسی شد تا این شرکت با دریافت یک هزینه پایین و معقول، ارزیابی شرکتها برای دریافت مجوز خدمات پس از فروش را انجام دهد.
قائم مقام کمیسیون سخت افزار سازمان، با اشاره به اینکه روش دریافت مجوز گارانتی برای اعضای صنف از این طریق بسیار تسهیل و تسریع شده، ادامه داد:با پیگیریهای سازمان نظام صنفی رایانهای ، درحال حاضر ابتدا پیشممیزی درخواستها در دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانهای تهران انجام میشود و بخش دیگر توسط شرکت بازرسی انجام میشود نهایتاً از طریق گزارش مورد تایید شرکت بازرسی، متقاضیان واجد شرایط و دارای صلاحیت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان معرفی میشوند تا درنهایت سازمان حمایت این مجوزها را صادر کند.
در این نشست مسعودی به عنوان عضو شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانهای تهران در مورد نظارت بر ارائه خدمات پس از فروش کالاهای فناوری اطلاعات و سخت افزار، تاکید کرد: در صورتی که خریداران و کاربران شکایتی در زمینههای مرتبط با کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشند میتوانند شکایت خود را به این شورا ارائه دهند.
به گفته وی، شورای انتظامی یکی از ارکان سازمان است که برای رسیدگی به شکایات و تخلفات اعضای صنف و فعالان قانونی این صنعت در حوزه فاوا تشکیل شده و بر حسن ارائه خدمات در این حوزه نظارت میکند.
ساماندهی گارانتیهای حوزه ICT
در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتس، علیرضا پورنقشبند عضو هیئت مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانهای تهران با اشاره به مشکلات حوزه سخت افزار در فقدان قانون مدون خدمات پس از فروش گفت: در نبود صاحبان برندهای اصلی سخت افزاری در کشور، کالاهای موردنیاز ICT وارد کشور میشوند و این کالاها نیاز مبرمی به خدمات پس از فروش و نگهداری دارند؛ از آنجایی که به دلیل بحث تحریم صاحبان اصلی برندها نمیتوانند به صورت مستقیم موضوع خدمات پس از فروش را در ایران تأمین کنند، شرکتهای واردکننده ناچارند این خدمات را خود برای مشتریان فراهم کنند.
پورنقشبند در این رابطه ادامه داد: شرکتهای حوزه تجهیزات رایانهای، سالهاست که با یک خلاء قانونی روبه رو هستند.طبق قانون تمام واردکنندگان کالا باید نمایندگی از شرکت مادر تولیدکننده برند داشته باشند و خدمات پس از فروش ارائه کنند و این مجوزها باید به ثبت وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده باشند؛ اما در عمل هیج شرکتی طی یک دهه اخیر نتوانسته نمایندگی رسمی از این شرکتهای بین المللی اخذ کند و تقریباً هیچ برندی از کالاهای IT ایران طی دو دهه گذشته نماینده رسمی نیستند.
عضو هیئت مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان با اشاره به تدوین آییننامههای مختلف گارانتیهای ICT در این کمیسیون گفت: این مشکلی است که ما همیشه در کمیسیون سخت افزار سازمان با آن درگیر بودیم ناچار بودیم آئین نامههای مختلفی تهیه کنیم و با سازمانهای متولی به شکل مستمری در تعامل باشیم؛ جلسات متعددی برگزار کردیم تا این شرکتهای متقاضی بتوانند به صورت قانونی فعالیت کنند.
بهگفته پورنقشبند، ضوابط اجرایی قانون حمایت از پدیدآورندگان در بخش خدمات پس از فروش لوازم خانگی تنها آییننامهای بود که وجود داشت و کالاهای IT را هم فقط به این آییننامه ارجاع میدادند. این ضوابط درباره فناوری اطلاعات بسیار ناقص بود و درباره فاوا مصداق نداشت؛ این شد که درخواست دادیم راهکار و چارهای برای موضوع خدمات پس از فروش اندیشیده شود تا اینکه سازمان حمایت قدمهای مثبتی برداشت و از سازمان و اتحادیه به عنوان نهادهای متولی صنف دعوت به همکاری کرد و مذاکرات ما برای ساماندهی مجوز گارانتیهای حوزه رایانه شروع شد.
پورنقشبند با بیان اینکه شرایط دریافت مجوز گارانتی با حضور و پیگیریهای سازمان نظام صنفی رایانهای و توافقات صورت گرفته بسیار تسهیل شده، افزود: ما از طریق تعامل سازنده با سازمان حمایت و امضای توافقنامهای با تنها شرکت بازرسی فعال در زمینه ICT موفق شدیم هزینه بازرسی شرکتهای رایانهای عضو سازمان را به حد چشمگیر و منصفانهای کاهش دهیم.
او در این خصوص تاکید کرد: شرایط ارزیابی برای ارائه مجوز خدمات پس از فروش کالاهای ICT ، کاملاً براساس قانون و ضوابط خدمات پس از فروش است و فعالیتهای کارشناسی بسیاری روی آن صورت گرفته است. شرکتها براساس قوانین و استانداردهای موجود باید امکانات و شرایط فنی کافی برای ارائه خدمات پس از فروش را داشته باشند.
نظارت سازمان بر عملکرد شرکت بازرسی و ارزیابی خدمات پس از فروش
در این کنفرانس مطبوعاتی اصغررضانژاد، عضو هیئت مدیره و دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای تهران با اشاره به تشریح ایفای نقش این سازمان به عنوان بازوی کارشناسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پرداخت و گفت: روح حاکم بر قانون حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، درنهایت حمایت از مصرف کنندگان است؛ سازمان برای اجرایی شدن این قانون به میان آمده تا با نظارت بر بحث ممیزی به اجرای صحیح قانون کمک کند. قطعاً با اجرای صحیح قانون و موضوع ساماندهی خدمات پس از فروش، هم حقوق شرکتهای فعال قانونی این حوزه و هم حقوق مصرف کنندگان بهدرستی رعایت خواهد شد.
رضانژاد در این رابطه ادامه داد: سازمان درانجام رسالت خود موظف است تسهیلاتی را برای فعالیت شرکتهای عضو خود درنظر بگیرد تا با هزینه کمتر قانون خدمات پس از فروش را رعایت کنند. سازمان با تمام قوای کارشناسی خود بر عملکرد شرکت بازرسی خدمات پس از فروش نظارت دارد تا دغدغه شرکتهای فعال حوزه ICT از بابت ممیزیشان در این شرکت مرتفع شود.
دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای تهران با اشاره به اینکه سازمان بر عملکرد شرکت بازرسی کاملاً نظارت دارد، افزود: در ضوابط قانون حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در زمینه خدمات پس از فروش، حداقلهای لازم برای شرکتهای متقاضی خدمات پس از فروش درنظر گرفته شده است.
رضانژاد با بیان اینکه هیچ نهاد و یا تشکل دیگری غیر از سازمان حمایت از مصرف کنندگان، طبق قانون، مجاز به صدور این مجوزها و کارتهایی به نام کارت گارانتی به شرکتهای متقاضی نیست گفت: بنابراین ادعای هر تشکل یا نهاد دیگری مبنی بر صدور مجوز ارائه خدمات پس از فروش برای شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کاملاً واهی است و شرکتهای متقاضی تنها باید این مجوز را از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دریافت کنند.
وی نقش سازمان نظام صنفی رایانهای تهران را در این طرح، احراز صلاحیت و ممیزی اولیه برای شرکتهای متقاضی مجوز گارانتی عنوان کرد.
کد مطلب: 10590