سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 23 Apr 2024
جالب است ۰
با پایان یافتن مجلس هشتم بررسی و تصویب طرح اداره سازمان صدا و سیما که در آن برخی انحصارها درباره حوزه فاوا به این سازمان داده می‌شود، نیمه‌کاره باقی ماند.
منبع : هفته نامه عصر ارتباط
با پایان یافتن مجلس هشتم بررسی و تصویب طرح اداره سازمان صدا و سیما که در آن برخی انحصارها درباره حوزه فاوا به این سازمان داده می‌شود، نیمه‌کاره باقی ماند.
 
آقای حمیدرضا فولادگر شما به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس هشتم و نماینده اصفهان در مجلس نهم بفرمایید بررسی این طرح به کجا رسید؟

کار بررسی آن در کمیسیون فرهنگی مجلس تمام نشده است. آن قسمتی را که در کمیسیون اصل ۴۴ به ما ارجاع دادند، بررسی کردیم ولی در کمیسیون فرهنگی ماند. طبق آیین‌نامه مجلس هم باید ۲۵ نفر امضا کنند تا دوباره موضوع در دستور کار قرار بگیرد که اکنون امضا کرده‌اند. بنابراین دوباره در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار می‌گیرد.

آن قسمت‌هایی که در کمیسیون اصل ۴۴ بررسی شد...

مربوط به فعالیت‌های اقتصادی صدا و سیما بود که به اصل ۴۴ ارجاع شد.

صدا و سیما در این طرح چه می‌خواهد؟ آنچه مسلم است به دنبال تثبیت برخی انحصارها و به ویژه تولی‌گری در حوزه اینترنت است. 

یکی از بحث‌ها فعالیت‌های اقتصادی آن و شرکت‌هایش و یکی هم بحث انحصار آن بود. یعنی از دو جهت به اصل ۴۴ مربوط می‌شد که باید انحصار آن با سیاست‌های اصل ۴۴ هماهنگ باشد. یک بحث هم فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های زیرمجموعه آن است. ما سازمان صدا و سیما را دولتی می‌دانیم.البته فعالیت‌های رادیو و تلویزیونی آن دولتی است نه فعالیت‌های اقتصادی‌اش. 

بنابراین نباید به دلیل اینکه صدا و سیما دولتی است اجازه همه نوع فعالیت اقتصادی داشته باشد. فعالیت اقتصادی خود را باید در قالب واگذاری‌ها، مشارکت‌ها و برون‌سپاری‌ها انجام دهد. طبق قانون اصل ۴۴ صدا و سیما را از واگذاری استثنا کردند که آن خود تشکیلات صدا و سیما به عنوان رادیو و تلویزیون دولتی ایران است اما این دلیل نمی‌شود که فعالیت‌های اقتصادی آن هم دولتی باقی بماند. فعالیت اقتصادی آن در حوزه اصل ۴۴ باید واگذار یا برون‌سپاری شود.

یک بخش‌هایی از این طرح به کسب اختیارات این سازمان به اینترنت و باند پهن بازمی‌گردد.

بحث‌هایی در این زمینه شد. در این باره جمع‌بندی اولیه‌ای با وزارت ارتباطات و صدا و سیما کردیم اما چون می‌خواستیم با کمیسیون اصلی آن که کمیسیون فرهنگی بود، این جمع‌بندی انجام شود، وقت مجلس هشتم تمام شد و اکنون باید دوباره در مجلس نهم بررسی شود.

در بررسی‌ای که شما انجام دادید، آیا مجلس با موضوع انحصار صدا و سیما در حوزه اینترنت موافق بود؟

خیر، اصلاحاتی کردیم. بعد هم با تشکیل شورای عالی فضای مجازی از سوی مقام معظم رهبری، پیش‌بینی می‌شود این طرح ساده‌تر پیگیری شود. یعنی سیاستگذاری‌ها را باید آنجا انجام داد. سیاستگذاری‌های فضای مجازی را شورا انجام می‌دهد و بر اساس آن اینجا را‌حت‌تر می‌توان تصمیم گرفت.

ولی در نهایت باید طرح این سازمان در کمیسیون بررسی شود.

بله، از اول باید بررسی شود که فکر می‌کنم تا یکی دو ماه آینده در دستور کار قرار گیرد
کد مطلب : 1626
https://aftana.ir/vdcg.x9qrak933pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی